– Vi ble tatt litt på senga, og må legge oss flate, sier energisjef Jan Træen i Stryn Energi.
Da Norges vassdrags- og energidirektorat kom på varslet tilsyn til energiselskapet i oktober, var resultatet "ikke hverdagskost", for å bruke avdelingsdirektørens egne ord.
Målet for tilsynet var å sjekke hvordan selskapet, som ble kraftig rammet da stormen Dagmar herjet i landsdelen romjulen 2011, oppfylte kravene til den nyreviderte beredskapsforskriften.
Elleve avvik og en merknad var resultatet etter tilsynet.
Les også: Sikrer seg mot "Space Dagmar"
Mange berørt
– Det dreier seg om omfattende avvik, og dette er ikke hverdagskost for oss. Det gjør det spesielt bekymringsfullt og skuffende at dette er ett av selskapene som ble hardest rammet etter Dagmar, sier seksjonssjef Arthur Gjengstø i NVE til Teknisk Ukeblad.
Etter uværsåret 2011 har NVE kjørt tilsynsrunder hos samtlige nettselskap, og direktoratet har nå inntrykk av at de fleste selskapene jobber godt med beredskap. Men altså ikke Stryn Energi.
– De har blant annet ikke sikret seg tilgang til ekstra ressurser, materiell og ekstra folk om det skulle oppstå nye ekstraordinære situasjoner. Det er betenkelig, sier Gjengstø.
Da stormen Dagmar slo til i romjulen 2011, ble 1,3 millioner mennesker berørt av kraftutfallene. Enkelte kommuner og lokalsamfunn var uten strøm i opptil tre døgn. Stryn i Sogn og fjordane ble rammet ekstra hardt.
Les også: Hydrogen fra tysk vindkraft kjøres inn i gassnettet
Ikke i fokus
– Dere har selv opplevd å være satt ut av drift av uvær og sett konsekvensene for lokalsamfunn. Hvordan kan det ha seg at dere ikke etterlever beredskapsforskriften?
– Vi har rett og slett hatt fokus på andre ting. Det er ikke en særlig god forklaring, men vi har rett og slett ikke prioritert arbeidet høyt nok, sier Træen.
Energisjefen mener imidlertid en kombinasjon av uheldige omstendigheter er en forklaring til de mange avvikene. Blant annet skal den ansatte som har ansvar for HMS- og ROS-planene være i permisjon.
– Vi har ROS-analyser og beredskapsplan, men den er dårlig tilrettelagt for tilsyn. Noe er på papir, noe er på data. Det er vanskelig å legge fram under ett. Vi må nå gjøre en jobb med HMS- og ROS-arbeidet og systematisere dette på en mer hensiktsmessig måte.
Les også: Bytter ut kull og diesel med solceller på Svalbard
Kan ikke dokumentere
– Er det en god nok sikkerhets- og beredskapskultur i Stryn Energi?
– Det fungerer i praksis i hodet på erfarne folk. Men vi er ikke flinke nok til å dokumentere det. Beredskapen er på topp, men vi kan ikke dokumentere det, sier Træen.
– NVE påpeker at dere mangler batterikapasitet for mobilkommunikasjon?
– Etter Dagmar-stormen ser vi at vi trenger 48-timers batterikapasitet, derfor har vi bestilt dette. Dagmar viste at vi i praksis taklet beredskap på en god måte, men vi mangler systemer for å dokumentere det. Samtidig er det ikke tvil om at vi fortsatt har mye å ta tak i, sier Træen.
Stryn Energi har frist til utgangen av januar til å lukke avvikene.
Her er noen av avvikene NVE pålegger selskapet å utbedre:
- Beredskapsplanen er mangelfull, og ikke i tilstrekkelig grad et resultat av sikkerhets- og sårbarhetsanalysen til selskapet. Planen er heller ikke samordnet med andre relevante myndigheter.
- Selskapet har ikke gjennomført øvelser i 2013 og den flerårige planen går ikke lenger enn til 2014. Kraftselskap plikter å gjennomføre ovelser hvert år.
- Mangler avtale med og oversikt over eksternt personell som skal brukes i ekstraordinære situasjoner.
- Mangler rutiner for å bruke resultater fra uønskede hendelser og øvelser for å evaluere disse.
- Mangler oppdatert oversikt over reservemateriell og utstyr
- Mangler pålitelig mobilkommunikasjon, fordi repeater-stasjonen ikke har nødvendig batterikapasitet for 48 timers selvstendig driftstid.
- Mangler planer for systematisk vedlikehold av anlegg og kontroll av disse
Les også:
Dagmar koster nettselskapene dyrt