De store bilprodusentene posisjonerer seg for storproduksjon av elbiler.
I mai lanserte Daimler sitt svar på Teslas Gigafactory. Daimler investerer 4,7 milliarder euro for å bygge en fabrikk i den tyske byen Kamenz, 13 mil sør for Berlin.
Det er Daimlers batteridivisjon Accumotive som lager batterier.
Men det tyske konsernet nøyer seg ikke med ny Accumotive-fabrikk i Tyskland. Nå annonserer de nye fabrikkinvesteringer, denne gangen i Beijing i Kina.
Omtrent 655 millioner euro - tilsvarende omtrent 6,2 milliarder kroner, investeres i det som er et samarbeidsprosjekt mellom Daimler og Beijing Automotive Import and Export Corporation (BAIC). Daimler er konsernet som eier Mercedes-Benz.
De to selskapenes felles foretak Beijing Benz Automotive (BBAC) skal produsere batterier til Mercedes-Benz' elbiler.
- Ekspertene: Så lenge kan du forvente at elbilbatteriet varer
Moduler og batteripakker
BBAC produserer i dag Mercedes Benz C-klasse, E-klasse, GLA og GLC biler, i tillegg til merkets 4- og 6-sylindrede motorer, til det kinesiske markedet.
Ifølge Electrek skal fabrikken riktignok ikke produsere battericellene, kun modulene og pakkene. Daimler har ikke offentliggjort hvem som skal levere cellene, men det skal være en kinesisk leverandør.
Produksjonen ved fabrikken skal etter planen begynne i 2020. Fabrikkens kapasitet er ikke spesifisert.
Ti elbiler innen 2022
Annonseringen er ledd i selskapets satsing på elbiler.
– I 2025 vil det kinesiske markedet ha en betydelig andel av det globale salget av elbiler. Derfor vil lokal produksjon være avgjørende for vår elbilsuksess, sier Hubertus Troska, styremedlem av Daimlers styre og ansvarlig for selskapets Kinasatsing, i en pressemelding.
Mercedes-Benz planlegger å lansere ti elbiler innen 2022, den første i 2019. I perioden investerer Daimler ti milliarder euro i den elektriske flåten. I 2025 vil elbiler stå for mellom 15 og 25 prosent av det totale Mercedes-Benz-salget, tror selskapet.
Det tyske merket er ikke alene om å satse på elbiler. Volvo har offentliggjort at alle nye modeller kommer med elmotor og batteri etter 2019. Volkswagen mener de skal selge en million elbiler innen 2025.
- Ny studie: En e-Golf kan måtte kjøre 2,3 år før den har spart inn utslippene fra batteriproduksjonen
Voksende batteriproduksjon i Kina
TU har tidligere skrevet om analysen fra Bloomberg New Energy Finance, som forventer om en stor økning i kinesisk batteriproduksjon. 55 prosent av verdens litiumionbatterier produseres i dag i Kina. Denne andelen er ventet å øke til 62 prosent neste år, og 65 prosent innen 2021, ifølge analysen.
I juni skrev Electrek at også Tesla er i samtaler med lokale myndigheter i Shanghai om å starte produksjon for å støtte lokal etterspørsel.
Kina er i dag verdens største elbilmarked. Verdens største elbilprodusent kommer også fra Kina.
Ifølge Forbes ble det solgt 507.000 elbiler og plug-in hybridbiler i Kina i 2016, 53 prosent mer enn i 2015. Tallene for Europa og USA er henholdsvis 222.200 og 157.130 biler.
- 12 myter og fakta: Er elbilen egentlig miljøvennlig?