Daimler fremskynder elbilsatsingen sin. Frem til nå har målet vært å tilby ti elbiler innen 2025. Nå er målet flyttet til 2022.
De introduserte sitt nye elbilmerke, Mercedes-Benz EQ under bilmessen i Paris i år. Den første modellen ut er bilen som til nå er presentert som konseptet Generation EQ – en helelektrisk SUV.
Denne bilen blir den første modellen ut, og kommer i 2019. Dermed har Daimler planer om å lansere minst ni ytterligere elbiler over en fireårsperiode.
Ifølge pressemeldingen er målet nemlig å introdusere flere enn enn ti nye elbiler innen 2022.
Daimler skal investere ti milliarder euro (92 mrd kr) på sin strategi for utslippsfri transport i perioden.
Mer enn én milliard euro investeres i et globalt nettverk av batteriproduksjon. Omtrent halvparten skal investeres hos Daimlers batteri-datterselskap Accumotive, som lager batterier til deres biler.
Hybrider og effektive motorer i overgangsperiode
I overgangsperioden frem mot nullutslipp, skal Daimler ta i bruk alle tilgjengelige metoder for å redusere CO2-utslippet. Dermed vil også mer effektive forbrenningsmotorer være en del av planen i en overgangsperiode, ifølge pressemeldingen.
![Daimler utvikler sin første tunge lastebil på batteridrift. Den skal ha en rekkevidde på 200 mil. <i>Foto: Daimler AG - Global Communications Commercial Vehicles</i>](https://images.gfx.no/290x/1890/1890660/16C679_001_D312226.jpg)
Ladehybrider blir også en nøkkelteknologi for å ta steget over til elektrisk fremdrift.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Daimler lager også lastebiler, og mener at batteriteknologien nå har kommet så langt at det er interessant å introdusere tunge lastebiler med en rekkevidde som er interessant, skriver de videre.
- Se oversikten: Her er elbilene med lengre rekkevidde som kommer snart
Tung elektrisk lastebil i år
Derfor kommer konseptet Urban eTruck, som de presenterte i fjor, til å bli introdusert i en begrenset serieproduksjon i år.
Dette er antakeligvis også en fremskynding, ettersom de ved presentasjonen av denne i fjor mente 2020 ville være et aktuelt tidspunkt å sette den i produksjon. Men hvorvidt de allerede hadde planer om begrenset produksjon allerede da, vites ikke.
Raskere elektrifisering er noe bilindustrien er nødt til å gjennomføre, takket være Volkswagens dieselskandale, skriver Automotive News.
Tyske myndigheter har nå startet etterforsking av Daimler, med bakgrunn i mistanker om at også de har manipulert noen dieselmodeller slik at de har blitt godkjent tross høyere reelt utslipp.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Om Daimler ikke er trygge på at dieselmotorer kan sikre at de klarer stadig strengere utslippskrav, er det ingen vei utenom elektrifisering.
- 300.000 kroner og 400 kilometer: Volvos elbil kan få lav pris og lang rekkevidde
Strenge krav
Kravet er å ha et flåtegjennomsnitt på 100 gram CO2 per kilometer innen 2021. Klarer de ikke det, kan de vente seg høye bøter.
Kravet gjelder for alle biler produsenten har solgt.
![Daimler-sjef Dieter Zetsche. <i>Foto: Per Erlien Dalløkken</i>](https://images.gfx.no/290x/1752/1752927/zetsche1%25201101112249.jpg)
Daimler slet med å holde seg innenfor kravet om 123 gram per kilometer i 2016, blant annet fordi kundene foretrekker store biler.
I tillegg er etterspørselen etter dieselbiler i Tyskland nå den laveste siden 2010. Bensinbiler har høyere CO2-utslipp enn dieselbiler.
Elbiler, som av EU regnes som nullutslippsbiler, og lavutslippsbiler gir bilprodusentene CO2-kreditt. Fra 2020 vil en bil som har et utslipp på mindre enn 7,5 gram per kilometer telle som to biler. Altså vil salg av nullutslippsbiler gjøre det mulig for bilprodusentene å fortsette å selge biler som slipper ut mer enn snittkravet.
Dette incentivet fjernes i 2023. I lys av dette er det ikke overraskende at Daimler ønsker å få fart på elbilsalget.
- Toppsjefen snakker ut: Dette betyr Opel-oppkjøpet for Ampera-e
![Volkswagen-elbilen I.D. er bygget på en ny elbilplattform, som nå er ferdigutviklet. <i>Foto: Volkswagen</i>](https://images.gfx.no/290x/1955/1955154/id.jpg)
Tyskerne haster seg til elektrifisering
De andre store tyske produsentene har også fått fart på elektrifiseringsplanene. BMW planlegger å selge mange SUV-er i år, slik at de får inn penger til å posisjonere seg for større elektrifisering av modellutvalget.
Volkswagen satser på å få den nye elbilen ID i salg i 2020. Dette skal sette dem i stand til å nå europeiske flåteutslippskrav.
Samtidig er kinesiske krav, som er ventet å bli svært strenge, en viktig driver for Volkswagens elbilutvikling.
- Les flere saker om elbil.