Overgangen til elektrisk mobilitet kommer til å svi på pungen, advarte Daimlers administrerende direktør Dieter Zetsche under sin årlige generalforsamling i Berlin torsdag.
Bilgiganten er blant dem som gjør milliardinvesteringer i elektrisk mobilitet. Det kommer til å være bra for karbonavtrykket deres, men på kort sikt ikke for regnskapet, fortalte Zetsche ifølge Automobilwoche.
Planen er allerede klar: Den første elbilen deres i Mercedes-Benz EQ-serien skal komme i produksjon i 2019. Deretter skal ytterligere ni elbiler laseres. Dessuten skal alle Mercedes-modeller elektrifiseres frem mot 2022.
Dette vil kreve store investeringer, og Daimler har vært nødt til å spare der de kan. Det skal blant annet føre til at nye produkter kommer på markedet raskere, og at produksjon og materialbruk effektiviseres i Mercedes-Benz-avdelingen.
- Fremtidens ladere: Lynlading av elbilen kan bli like dyrt som bensin
Forbrenningsmotoren spiller viktig rolle
I en overgangsperiode må Daimler være forberedt på at fortjenestemarginene blir lavere på elbiler enn på andre biler. Forbrenningsmotorer vil derfor fremdeles spille nøkkelrollen, og Zetsche undrestreket overfor aksjonærene at dieselmotorene blir viktige for å redusere CO2-utslippet.
I Tyskland debatteres det nå om det skal innføres dieselforbud i noen byer, og samtidig hvorvidt eldre dieselbiler bør oppgraderes for å redusere utslippet av forurensende partikler og gasser.
Zetsche uttrykte motstand mot begge deler, skriver avisen. Han taler for løsninger som er teknisk og økonomisk ansvarlige. En enklere løsning vil være å gjøre endringer i programvaren til bilene som allerede finnes på veiene, mener han.
Mener sen elektrifisering setter arbeidsplasser i fare
Alle er ikke helt enige med Daimler. Utenfor lokalet hvor generalforsamlingen fant sted demonstrerte Greenpeace. De krever at Daimler faser ut forbrenningsmotoren raskere enn de har gitt uttrykk for at de skal gjøre til nå.
Innen 2025 er planen at Daimler skal selge mellom 15 og 25 prosent rene elbiler. Greenpeace mener dette blant annet setter tyske arbeidsplasser i fare, og viser til Tesla.
Bilkjøpere i premiumsegmentet velger heller amerikanske Tesla enn tyskbygde Mercedes, sier de, og viser til at Tesla Model S nå selger mer enn Mercedes' S-klasse i Europa.
- Les flere saker om elbil.