Daimlers småbilmerke Smart kommer til å bli et rent elbilmerke. Det meldte bilprodusenten i forrige uke.
Endringen skal skje i 2020, og kommer etter at Smart ble omgjort til et rent elbilmerke i Nord-Amerika i 2017.
Det hele er en del av konsernets elektrifiseringsplaner, hvor også hver eneste Mercedes-Benz-modell skal tilbys i minst én elektrifisert utgave i hvert segment innen 2022.
Samtidig skal Daimlers busser, lastebiler og varebiler elektrifiseres, sa Daimler-direktør Dieter Zetsche under selskapets generalforsamling i forrige uke.
- Les også: Er roboter årsaken til Teslas problemer?
Forbrenningsmotoren mister nøkkelrolle
Under generalforsamlingen gjorde Daimler det klart at elektrifiseringen kommer til å bety at selskapet tjener mindre penger en periode. Dette fordi de må gjøre store investeringer på kort sikt.
Derfor er ikke forbrenningsmotoren på noen som helst måte død i konsernet. Men på de aller minste bilene ser det altså ikke ut til at forbrenningsmotoren vil spille en nøkkelrolle.
Endringen i USA ble gjennomført i september i fjor, etter at en ny generasjon Smart-modeller ble faset inn. Denne avgjørelsen ble formidlet til Smart-forhandlerne i fjor vinter.
Endringen var ikke en stor omveltning for Daimler-konsernet. De solgte tross alt ikke mer enn 6211 Smart-modeller i hele 2016. Det var en nedgang på 30 prosent sammenlignet med 2014.
- Bilgiganten bygger ny elbil-avdeling: Advarer samtidig mot kinesisk dominans
Større risiko i Europa
Til sammenligning ble det i 2016 solgt 106.311 Smart-modeller i Europa i 2016. I fjor ble salget noe lavere, med 100.058 biler, ifølge carsalesbase.com.
Det kan dermed sies at endringen innebærer større risiko for Daimler i Europa.
I Norge er Smart i praksis allerede et elbilmerke. Her markedsføres kun variantene kalt EQ, og på bilmerkets norske nettside er det kun disse bilene som finnes i prislisten.
Smart leveres i tre varianter. To av disse er tosetere, hvorav den ene er en kabriolet. Den tredje er en fireseters småbil.
Alle har samme motor på 60 kilowatt, og batteripakke på 17,6 kilowattimer. Det gir en rekkevidde på rundt 150 kilometer etter den gamle NEDC-kjøresyklusen for alle variantene.
Bilene kan utstyres med ombordlader med inntil 22 kilowatt effekt for lading på under en time.
- Les flere saker om elbil.