Autodesk AB er hovedsponsor for teamet som skal delta rallyet Paris-Dakar 2003. Den ene bilen deltar i prototypklassen og den andre i klassen for servicebiler, som har noe kortere dagsetappe.
Bildene blir konstruert av svenske Claes Blomqvist,som også deltok i Paris-Dakar i 1989. Han skal kjøre servicebilen. - Tidligere har jeg konstruert i 2D, men med 3D programmet Inventor og noen dagers opplæring, var det ikke noe problem å konstruere i 3D. Nå sparer jeg mye tid på å kunne simulere bevegelser som for eksempel fjæring og hvordan akselen arbeider, sier Blomqvist.
Claes Blomqvist har stor nytte av sine erfaringer fra rallyet i 1989. Den gang kjørte han en Volvo C303, nå er det Volvo V70 Cross Country han bygger om. Bilen må ha plass til enorme reservehjul og en bensintank på 300 liter.
- Denne bilen vil ikke stå fast i sanden og vil gå kontinuerlig i 150 km i timen uten problemer, hevder han. De ferdige bilene vil veie omtrent 2,5 tonn hver, som er ett tonn mindre enn vekten på bilen i 1989 og ca. ett tonn mer enn hva en Volvo V70 XC normalt veier.
Sikkerheten kommer først. En spesialist har bygget en sertifisert integrert beskyttelsesramme i bilen. Bensinen oppbevares i en sikkerhetstank som tåler å sprekke uten at bensinen lekker ut. I tillegg har den eget sprinklersystem med ildslukkende gass.