Dermed kan Statens vegvesen starte utredningene om to viktige veiprosjekter. Det ene er Ny by Bodø, der eksisterende flyplass skal flyttes og en helt ny bydel med tilhørende transportsystemer skal bygges på det gamle flyplassområdet.
Det andre prosjektet som skal gjennomgå konseptutvalgsutredning er riksveg 658 mellom Ålesund og Vigra, der det blant annet skal vurderes å etablere bruforbindelse for å øke kapasiteten i tillegg til dagens tunneler.
– De siste årene har trafikken gjennom Ellingsøytunnelen og Valderøytunnelen økt kraftig. Tunnelene er allerede blant de mest trafikkerte undersjøiske tunnelene i Norge. Den økte trafikken betyr at det er behov for å se på sikkerheten for de som bruker tunnelene. Vi må se hvordan vi kan opprettholde sikkerheten, selv om flere bruker vegen til og fra Vigra og Ålesund. Derfor er det behov for en KVU på strekningen, sier Dale.
Unntar kravet om KVU og KS1
I tillegg har Samferdselsdepartementet gitt unntak fra kravet om KVU og kvalitetssikring (KS1) for flere riksveistrekninger. Det er vanlig praksis når det for eksempel vil være aktuelt med utbedring i dagens trasé. På disse strekningene er det mulig å starte rett på kommunedelplan, som betyr en raskere planprosess enn med KVU.
Disse strekningene får unntak fra kravet om KVU/KS1:
- E39 Valsøya-Storøya
- Riksvei 70 Oppdal-Kristiansund
- Riksvei 7 Hønefoss-Gol
- E6 Otta-Dovrefjell
- E6 Mo i Rana
E6 Mo i Rana skal gjennom flere planavklaringer. Om det på sikt blir aktuelt å se på større tiltak på jernbane, vei og havn i Mo i Rana, vil departementet vurdere på nytt om det er behov for en KVU der man ser de ulike transportformene i sammenheng, heter det i en melding fra departementet.