Tåspissene til solist Line Alsaker spratt mykt da hun nylig testet to prototyper dansegulv i operabygget i Bjørvika.
Sammen med balletsjef ved Nasjonalballetten, Espen Giljan, skal hun være med på å velge ut hvilken type gulv det skal danses på i Norges nye storstue.
En av to
To forskjellige typer dansegulv ble testet, hver av dem på fire ganger fire meter.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Neste trinn i utvelgelsen av operaens dansegulv blir å velge et av de to 16 kvadratmeter store gulvtypene. Deretter legges dette over 150 kvadratmeter som en siste test.
- På en større gulvflate vil elastisiteten i gulvet endres selv om oppbyggingen er den samme. I juni blir det avgjort hvilken av de to typene som blir dansegulv i operaen, sier Espen Giljan.
Ulike kjerner
Tykkelsen og materialene i testgulvene er like - forskjellen er hvordan kjernen i gulvet er bygd opp.
- Flere lag med furemateriale er lagt i hverandre og på hverandre på ulike måter. Det er dette som utgjør forskjellen, forklarer arkitekt Margit Tidemand Ruud i Snøhetta AS. Hun er ansvarlig for konstruksjonen av dansegulvene.
- Hva med holdbarheten og vedlikehold av slike gulv?
- Holdbarheten er veldig god, og dette er en type gulv som krever vedlikehold omtrent hvert 10. år, sier Margit Tidemand Ruud.