Under den årlige jernbanekonferansen i Danmark tidligere denne måneden ble norske jernbaneverket løftet frem som et forbilde.
Etaten ble rost for bruken av digitale verktøy og 3D-modeller i deres byggeprosjekter.
Videoen fra Jernbaneverket i toppen av denne artikkelen viser hva danskene lar seg begeistre over.
Mye å lære
Både Follobanen og Intercity ble løftet frem som eksempler, og danske byggherrer ser nå til etaten som stiller krav til entreprenører om bruk av digitale verktøy.
– I Danmark er digitale verktøy foreløpig ikke et krav når ingeniørbedrifter byr på større jernbaneprosjekter. Men det er bare et spørsmål om tid før det blir det her også, sier Søren Husted fra COWI Danmark.
Husted mener danskene kan ha mye å lære av nordmennene.
– Ved å innføre bruken av digitale verktøy som et krav fra byggherrene, kan prosjekter bli billigere for alle ved at man fanger opp problemene før de oppstår og unngår å måtte gå tilbake og rette opp feil sånn som vi ofte må i dag. Jeg er sikker på at innføringen av digitale verktøy vil gi oss mange nye, gode muligheter, sier han.
Sparer tid og penger
Assisterende jernbanedirektør, Gunnar Løvås, bekrefter at bruken av digitale verktøy har vært en suksess så langt i Jernbaneverket.
– Vi bruker BIM i alle våre store prosjekter og ser at verktøyet gir besparelser i form av både tid og penger, sier han til Teknisk Ukeblad.
Løvås synes det er moro at arbeidet legges merke til utenfor landets grenser.
– Vi blir veldig stolte når våre nordiske venner legger merke til at vi gjør ting som er bra og oppfatter at vi er i front. Vi tror også at Norden ligger langt fremme i europeisk målestokk, og Europa langt fremme i verden. Noe som viser at vi faktisk ligger i front av de aller, aller fleste, sier han.
Roser byggherrene
At Norge ligger i front når det kommer til bruken av digitale verktøy i infrastrukturprosjekter, bekreftes av Marius Sekse, som jobber som BIM-strateg i Cowi Norge.
– Digitale verktøy til byggprosjekter er vanlig i mange land, men Norge ligger i front når det kommer til å benytte seg av dette i infrastrukturprosjekter, sier han.
Og viser til at utviklingen i stor grad skyldes de store byggherrene Jernbaneverket, og Statens Vegvesen.
– Byggherrene stiller tydelige krav til rådgivere og entreprenørene, og har vært flinke til å involvere hele bransjen i utviklingen av verktøyene, sier han.
Sekse mener videre den norske "dugnadsånden" har bidratt til utviklingen.
– Mye av det standardiseringsarbeidet bransjen er med på er gratisarbeid, som man gjør fordi man vet at det kommer alle til gode på sikt. Dette er en helt utenkelig måte å jobbe på i nabolandene våre, sier han.
Bedre kommunikasjon
Både fra byggherresiden og fra rådgiversiden roses digitale verktøy her i landet.
Løvås, og Sekse forteller begge at bruken av digitale verktøy gir langt bedre kommunikasjon mellom alle ledd i byggeprosjekt.
– Det er ikke kun snakk om kommunikasjonen mellom rådgiver, samarbeidspartner og kunde, men også mellom kunde og bruker, sier Sekse.
Og viser til at underlaget i BIM enkelt kan brukes til å lage detaljerte illustrasjonsfilmer som gir innbyggere i en kommune det skal legges jernbane gjennom et fullgodt bilde på hvordan ulike traseer vil påvirke området de bor i.
– Det blir noe helt annet enn å se linjer på et kart, supplerer Løvås.
Standardløsninger
Utover det forteller Løvås at 3D-modeller gir bedre kontroll og kvalitet på prosjektene.
– Også tror vi at vi får bedre løsninger fordi vi har bedre kunnskapsgrunnlag for å ta de rette valgene, sier han.
Over tid tror og forventer Løvås at Jernbaneverket vil kunne opparbeide seg et bibliotek av standardløsninger som kan gjenbrukes fra et prosjekt til det neste.
– Når man har funnet en god løsning et sted sparer man mye på å kunne gjenbruke den ved at man bare kan kopiere deler av eksisterende modell over i nytt prosjekt. Det er helt klart potensiale for å videreutvikle dagens modell, og spare enda mer både tid og penger på dette, sier han.