Den nye generasjonen får navnet 900G-serien og bygger på mer enn 40 års erfaring med akkurat denne maskintypen. Mange av forbedringene er utviklet og designet spesifikt etter ønsker og tilbakemeldinger fra kundene.
Serien består av fire modeller – 906G og 908G med 122 hk, samt de større 926G og 928G med 147 hk – som kombinerer traktorgraveren og lasteren til en multimaskin, som ifølge Hydrema selv er blant de mest effektive og fleksible på markedet.
De har leddstyring, og gravearmen har ekte sideforskyvning og 280-graders graveområde. Det betyr at man har både en regulær 10 tonns laster og en 8-10 tonns gravemaskin.
Blodrøde tall for Easee
Allsidighet skal sikre markedsandeler
- Allsidighet er et nøkkelord her. Det betyr for eksempel at også de mindre entreprenørene med kun denne ene maskinen kan gi tilbud på oppgaver hvor det uten en traktorgraver ville være nødvendig å ha flere forskjellige maskiner med. Hydremas traktorgravere er veldig populære, særlig i Skandinavia, hvor vi med 900G-serien håper å vinne ytterligere markedsandeler, lyder det fra prosjektleder for kompakte produkter, Jonas Laustsen, Hydrema.
Den drivstofføkonomiske Cummins-motoren i den nye G-serien er oppdatert slik at den oppfyller Stage V-utslippskravene.
En annen nyhet er etterbehandlingssystemet for avgassen, dette består av DOC- og SCR-katalysatorer samt partikkelfilter. Det er et stabilt og robust system samlet i én boks som er vedlikeholdsfri - og for øvrig den eneste i sitt slag på markedet.
Tempo 40-godkjent
- Hydrema er på forhånd kjent for lavt drivstofforbruk og nå har vi skrudd opp et hakk til i forhold til klimadagsordenen. G-serien har for eksempel fått intelligent sentralsmøring som kun arbeider når det er nødvendig. Og det er automatisk hovedbryter som kutter strømmen til batteriene når maskinen er inaktiv, forteller Jonas Laustsen.
Hastigheten for 906G og 908G er dessuten økt litt, slik at alle modellene nå kan Tempo 40-godkjennes. Det betyr kortere transporttid mellom oppgavene.
Komfort og service i høysetet
Selv om Hydrema fra før får skryt for komfort og sikkerhet er det i 900G-serien skrudd en anelse ytterligere opp på komforten, med blant annet et multijusterbart armlene og 8 liters mobil kjøle-/varmeboks. Samtidig er det oppgradert med større mulighet for individuell førertilpasning av styrespaker. Fra instrumentpanelet kan føreren enkelt justere for eksempel styrespakenes følsomhet, samt bytte om funksjon og retning for rullene.
Bakrute-arrangementet er redesignet for å gjøre åpning og lukking enda lettere i førerhuset som har gjennomgått en generell oppgradering.
- Vi har dessuten montert fjernbetjent lys, noe som er praktisk når man kommer til en mørk maskin en tidlig vintermorgen. Fjernbetjeningen kan sitte i nøkkelknippet og dermed har man tilgjengelig både “welcome-light” og “Follow me home-light”. Dessuten har vi laget en fjernbetjent mulighet for å åpne og lukke panseret elektrisk - og når det er åpent tennes lyset i motorrommet, forteller Jonas Laustsen.
Service på de fire nye modellene er samtidig forenklet på en lang rekke områder. Blant annet er de nå med sølefrie tappeventiler, forbedret tilgang til luftfilter og nye sikringsbokser.
Tror ikke dette er slutten på Ukraina-støtte fra USA