Danskene ønsker flere elbiler på veiene, og et økende antall mener at politikerne bør sørge for å gi dem en dytt framover. Også selv om det koster statskassen penger.
Det viser en ny spørreundersøkelse som YouGov har foretatt på vegne av interesseorganisasjonen Dansk Elbil Alliance.
73 prosent mener dermed at landets politikere i ‘noen grad’, ‘høy grad’ eller ‘svært høy grad’ bør gjøre en særlig innsats for å fremme salget av elbiler for å redusere CO2-utslippene. Bare 7 prosent svarer at politikerne bør holde seg unna slike inngrep.
– Det skjer svært lite fra politisk side i forhold til å sørge for CO2-reduksjoner i transportsektoren. Også når man sammenligner med nabolandene våre. Og når undersøkelsen viser det den gjør, kan man stille spørsmålstegn ved om politikerne er i takt med velgerne sine her, sier bransjesjef Lærke Flader i Dansk Elbil Alliance.
- Danmark først ute: Tar i bruk førerløse sentrumstog
Danskenes holdning har endret sig
Samtidig er de nye tallene også uttrykk for en endring i folkets holdning, mener Lærke Flader. I 2014 stod elbilalliansen bak en lignende undersøkelse, hvor 66 prosent ga det samme svaret. På det private plan viser undersøkelsen også at elbilene har blitt mer populære.
Mens 13 prosent i 2014 svarte at de sannsynligvis ville velge en elbil ved neste bilkjøp, er andelen denne gang –etter at 1007 dansker ble intervjuet – oppe på 18 prosent. Men dette viser seg fremdeles ikke i praksis.
– Selv om de har lyst, går de jo ikke ut og kjøper en elbil. Det kan vi se på salgstallene, sier Lærke Flader.
Men også her har det blitt registrert en økning, etter at regjeringen sammen med de Radikale og Socialdemokratiet i april i fjor ble enige om å holde registreringsavgiften på 20 prosent på de neste 5000 solgte elbilene.
Ved utgangen av dette året stiger den til 40 prosent, uansett hvor mange elbiler som selges, og til tross for den beskjedne økningen har salget ikke fulgt forventningene fra avtalen fra i fjor, hvor politikerne også innførte et fradrag på batterikapasiteten.
Gryende stigning i salget
Sammenlignet med samme tidspunkt i fjor er det likevel en enorm forskjell. I forrige måned ble det solgt 112 rene elbiler – i samme måned i 2017 ble det bare solgt 27.
Hvis man regner inn plugin-hybridbiler, ser det enda litt bedre ut for batterimotorene. Salgstallene for disse har konstant ligget på omkring et par hundre i måneden siden november 2017.
Derfor er det optimisme å spore i Dansk Elbil Alliance. Men de frykter likevel at tallene enda en gang stopper opp i begynnelsen av neste år, når registreringsavgiften skal øke til 40 prosent.
– Det har endelig begynt å bli en liten økning i salget, og det må vi ganske enkelt ikke slå i hjel en gang til, mener Lærke Flader.
Denne saken ble først publisert på danske Ing.dk.