Entreprenørselskapene Veidekke og NCC har begge fått en stygg ripe i sitt omdømme etter at Konkurransetilsynet varslet om at begge vil bli ilagt gebyrer på henholdsvis 270 og 165 millioner kroner etter ulovlig prissamarbeid om asfaltkontrakter. Veidekke kan slippe å betale fordi de selv varslet om saken og samarbeider med tilsynet.
For begge selskapene er dette en kostbar lærepenge som vil skade omdømmet i lang tid. Saken har også kostet kolossale krefter internt, både i form av tid, penger og menneskelige påkjenninger.
Det er ingen grunn til å påstå at disse selskapene med flere tusen ansatte har vært preget av en korrupsjonskultur. For Veidekkes del dreier det seg om bare to ansatte. Den ene forsøkte å presse til seg flere millioner for å holde kjeft – før han sto fram i NRK Dagsrevyen. Den andre varslet selv etter at ledelsen lovte amnesti, og skal dermed fortsatt være ansatt.
Det kan synes urimelig at et par ansatte skal koste selskapene så dyrt. Konkurransetilsynets gebyrer virker svært strenge i forhold til antall ansatte involvert, men kommer dermed også til å få en preventiv funksjon. Det har murret lenge om uryddige forhold i asfaltbransjen, men denne saken har bidratt til nye rutiner og mer gjennomsiktighet i anbudsprosesser og kontrollsystemer.
Kraftbransjen sliter med helt andre omdømmeutfordringer enn asfaltbransjen. Bransjen satte fortjenstfullt selv søkelyset på disse under Energidagene i forrige uke.
Det er lett å forstå at denne bransjen sliter etter en nærmest landsomfattende strid om kraftlinjer i Hardanger og høye strømpriser gjennom to vintre.
Statnett som skal levere nett, og kraftselskapene som skal levere strøm, har et større omdømmeproblem enn Statkraft som er den største strømprodusenten. En undersøkelse blant 197 norske journalister viser at Statkraft kommer ut blant de fem beste selskapene i Norge.
På Energidagene var det flere av innlederne på omdømmesesjonen som mente den kompliserte strømprisen er den viktigste årsaken til at strømkundene fort får et negativt syn på kraftbransjen.
Strømprisen er basert på kraftpris og nettleie som varierer fra selskap til selskap fordi den beregnes utfra et fastledd, et variabelt ledd og flere avgifter til staten. Det er også bakgrunnen for at olje- og energiminister Ola Borten Moe ønsker færre nettleverandører for å redusere prisforskjellene.
Mens asfaltbransjen har redusert sitt omdømme på grunn av illojal opptreden, har kraftbransjen et strukturelt problem med en pris som kundene ikke forstår.