IT

– Data har blitt som strøm

I dag fyller Amazon Web Services åtte år.

Amazon Web Services feirer åtte år i dag
Amazon Web Services feirer åtte år i dag Bilde: Amazon / Clip Art
14. mars 2014 - 17:54

I dag feirer Amazons Web Services åtte år.

Selskapet som begynte i det små som en nettbokhandel, var med på å revolusjonerte moderne varehandel. De etablerte seg i nettskyen lenge før begrepet Cloud var funnet opp. Selv om åtte år er kort tid, er det lang tid på dette feltet der alt går i hurtigfilm.

Mens vi før lagret og databehandlet på egen hånd, er det noe vi i stadig større grad setter ut.

– Dette har blitt som strøm. Det er ikke noe vi lagrer selv. Det ville blitt veldig upraktisk og tatt fokus bort fra det vi egentlig skulle drive med. Slik har det blitt med data også. Vi driver et datakraftverk og det har gått opp for veldig mange at det ikke lønner seg å gjøre det selv. Det er svært mye å spare på å sette ut lagring og prosessering av data, sier Amazons europeiske sjefsevangelist, Carlos Conde til tu.no på telefon fra Luxemburg.

Les også: Dette er verdens smarteste selskap

Stor butikk

Det som begynte i det små, har blir en stor butikk i et konsern som omsatte for 75 milliarder dollar i fjor. Hvor mye som er nettskyvirksomheter vil ikke Conde ut med.

– Det er ikke tall vi går ut med, men det er en bra bit at av omsetningen, sier han.

Så får vi høre tall som er langt bortenfor hva de fleste har muligheten til å forstå på en konkret måte.

– I løpet av de første seks årene vokste dataene vi tar vare på til en trillion objekter. Deretter tok det mindre enn et år å doble antall til to trillioner. Det sier noe om den veksten vi opplever, sier han

Siden to trillioner ikke er tall i dagligtalen kan vi opplyse at dette er 2 opphøyet i attende og kan betegnes to exa-objekter. Alt dette genereres av de flere hundre tusen kundene selskapet har fått i de fleste land på kloden og alle kundene deres igjen som er med å bruke deres tjenester.

Det er ikke bare volumene på dataene som vokser. Det er også omfanget av tjenester de tilbyr. I 2011 lanserte selskapet litt over 80 løsninger og funksjoner som lot kundene få mer ut av dataene de lagret og behandlet. Året etter økte utviklerne tallet til 160 og i fjor lanserte de hele 240 nyheter.

I følge analyseselskapet Gartner som har analysert markeder for utleie av infrastruktur, IaaS, så er AWS suverent størst. Så store er de at de betjener fem ganger mer data enn alle de 14 andre som driver i dette markedet.

Les også: Få rakettstart på karrieren

Halleluja: Kunder og utviklere sitter som tente lys når Amazonsjefen Jeff Bezos snakker på selskapets AWS konferanse.
Halleluja: Kunder og utviklere sitter som tente lys når Amazonsjefen Jeff Bezos snakker på selskapets AWS konferanse.

Store kunder

Sjefsevangelist: Carlos Conde er europeisk sjefsevangelist i Amazon Web Services.
Sjefsevangelist: Carlos Conde er europeisk sjefsevangelist i Amazon Web Services. Jared Froiland
De fleste av oss er i befatning med Amazon S3. Dropbox og Spotify og veldig mange andre er kunder. Kundene spenner fra forbrukerrettede tjenester til store oljeselskaper som Shell, som bruker Amazons tjenester til å lagre og prosessere geologiske data.

– Det at et oljeselskap betror oss sine aller største verdier sier litt om sikkerheten vi kan tilby, sier Conde.

Billigere

– Vi lever av enorme volumer med tynne marginer. Det gjør at det er vanskelig å konkurrere for bedrifter som vil ha sin egen infrastruktur. I løpet av de årene vi har eksistert, har vi senket prisene våre 41 ganger. Dette fallet kommer til å fortsette. Det er ikke bare for at marginene er blitt mindre. Det er også for at volumene har økt slik at skalaeffektene slår inn for fullt, sier Conde

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Conde vil ikke kommentere konkurrenter slik som Google og Microsoft.

– Det er mange fasetter i dette markedet og det vokser i et formidabelt tempo. Men det er også mye samarbeid. Microsoft er kanskje den største samarbeidspartneren vi har. Jeg ser ikke på de som en konkurrent. Den største konkurrenten vi har er folks tankesett. At de henger igjen i det gamle, sier han.

Les også:

Huffington Post tester norsk publiseringsverktøy

Apple saksøker Amazon

Amazon vil levere pakker på døra med droner  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.