Robert Solimene sier at den måten informasjon organiseres på i dag kan endres fullstendig.
– Filer må for eksempel ikke lenger i mapper, sier han til Teknisk Ukeblad.
Det kan bli unødvendig å systematisere informasjon i for eksempel store databasesystemer.
Søketeknologi gjør informasjon lett tilgjenglig, uansett hvordan den er lagret.
Vil kapre bedriftsmarkedet
Google trapper nå opp kampen om bedriftskundene og lanserer i disse dager en norsk versjon av Google Mini.
Produktet gjør at små og mellomstore bedrifter på en enkel måte kan installere en søketjeneste for bedriftens interne websider.
– Folk forventer den samme søkeopplevelsen når de søker på informasjon bak brannmurene som når de søker på internett, sier Solimene.
Den nye søketjenesten kan også lett integreres på bedrifters hjemmesider.
Google satser på det norske markedet fordi det er veldig modent og klar for ny teknologi.
– Markedet her forstår også den ekstra verdien en god søketjenester kan gi bedriften, sier Solmene.
Han vet veldig godt at han også tråkker seg inn på Fasts hoveddomene som er søketeknologi for bedriftsmarkedet.
– De operer på et helt annet nivå enn oss. For å implantere Fasts løsninger kreves masse ressurser av utviklere og konsulenter som kan integrere systemene. Vårt system henvender seg først og fremst til små og mellomstore bedrifter uten de store IT-avdelingene. Solimene mener det er en utfordring for Google å få bedrifter til å skjønne hvor viktig gode søkemuligheter er for bedriftenes hjemmesider.
Kunden forlater hjemmesider
– Finner ikke kunden ønsket informasjon etter å tastet inn to-tre søkeord, så forlater kunden siden. Google Mini lar seg bestille på www.google.com/enterprise. Prisen ligger fra 1995 dollar for søk på 100.000 dokumenter til 5995 dollar for 300.000 dokumenter. Produktet består av en liten maskin og en programvare som Google påstår det skal ta under en halvtime å konfigurere.
Hva tror du?
Vil søketeknologi gjøre teknologi og kunnskap om databaser overflødig?