Tenk deg at situasjoner som denne går over i historien: Du kjører brødbil. Fra bakeriet og ut til de tjue utsalgsstedene du skal betjene hver formiddag, må du kjøre oppunder tretti kilometer i tildels tett trafikk. Samtidig må brødene komme ut til butikkene mens de fremdeles er ferske. Tar turen mer enn to timer, har både du og bakeren tapt.
Maskinsyn
Det virkelig nye er at maskinsyn nå er utviklet så langt at det straks kan kommersialiseres.– Satellittlokalisering, datamaskinsyn og gode digitalkart vil gjøre person- og distribusjonstrafikk til noe annet enn det har vært, sier teknisk sjef Håkon Klingenberg i Robert Bosch Norge A/S.
I sin paviljong på verdensutstillingen Expo 2000 i Hannover viser Bosch sin løsning: Innspilte sekvenser viser at biler med det nye systemet VideoSensorik kjører trygt og smidig rundt i og utenfor Hannover og Berlin.
Det er en opplevelse: Datamaskinen leser skilt og kjørebanemarkeringer, annen trafikk og fotgjengere via et minikamera bak frontrutespeilet. Synsinntrykkene, som fagfolket kaller pixels eller digital picture elements, gjøres om til datasignaler som maskinens fuzzy logic styrte hjerne kan tolke; teknikken er basert på adaptive program og stor tilgang på sensorsignaler.
Klar melding
Signalene sammenliknes med reglene i programmet – og bilføreren får spontan tilbakemelding. Reglene styrer de ulike meldingene; som eksempelvis «ikke kryss midtlinjen», «ikke kjør så nært forankjørende», «se opp for busser ved holdeplass» og «ikke kjør fortere enn fartsgrensen som vises på skiltene».
I tillegg får du kontinuerlig oppdatert, anbefalt veivalg. Derfor vet du alltid hvor du er; poenget med maskinovervåkningen er å assistere deg med veivalget for å unngå de verste køene og samtidig komme dit du skal. Underveis passer den elektroniske trafikkhjelperen på at du ikke kjører på noen, at du ikke kommer over i feil kjørefeilt eller kjører for fort i fartsbegrenset sone.
Morsom teknikk, men hvorfor får vi slik en frysende følelse av Storebror som ser deg»?