– Det er et poeng at når politiet henvender seg til et flyselskap for å få passasjeropplysninger, må de vise at de har tillatelse, sier spesialrådgiver i Datatilsynet, Guru Slettemark, til NTB.
Politiet har full rett til å kunne kontrollere passasjerer, men det må skje ved bedre rutiner enn det skjer i dag, sier Slettemark.
Ansatte i flyselskapet Norwegian har, ifølge Aftenposten, ved gjentatte anledninger fått henvendelser fra både fra tollvesen og politi om utlevering av passasjerlister med navn- og bagasjeinformasjon. Enkelte ganger blir det også bedt om kredittkortinformasjon på enkeltreisende eller for alle passasjerer på en flyging. Bakgrunnen er at politiet stadig oftere bruker passasjerlister til målrettet kontroll, særlig mot reisende fra de 24 Schengen-landene.
Norwegian nekter
I stor grad har flyselskapet nektet å imøtekomme henvendelsene og har tatt saken opp med Datatilsynet. Her er oppfatningen klar: Behandling av slike opplysninger må uansett følge bestemmelsene i personopplysningsloven. Politi og tollvesen må enten innhente tillatelse fra den eller de passasjerene det gjelder, eller legge fram hvilket lovgrunnlag man har for innsyn i passasjerlistene.
Politidirektør Ingelin Killengreen mener politiet har rett til å kreve passasjerlister og at Norwegian ikke har noe grunnlag for å nekte å utlevere informasjon.
Formell henvendelse
– Vi kan ikke gi noen lister til politiet uten at det foreligger rettslig kjennelse eller formell skriftlig henvendelse. Noen automatisk overlevering av passasjerlistene er ikke aktuelt. Det har vi ikke lov til, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian til NTB.
SAS Norge er ett av de selskapene som daglig utleverer navn på mellom 250 og 450 passasjerer til politiet. SAS synes det er greit å gi politiet det som trengs, uten skriftlig anmodning.
– Vi leverer ut passasjerlistene til mellom tre og fem flyginger daglig, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge til Aftenposten.
Klare retningslinjer
– Men hvor formell skal en henvendelse fra politi eller tollvesen til flyselskapene være, Guro Slettemark?
– Vi har ikke noen klare oppfatninger av det formelle, men vi mener at man bør ha noen klare retningslinjer for i hvilke tilfeller politiet kan kreve disse listene og i hvilket omfang. Vi ser jo ofte at flyselskapenes systemer inneholder mer informasjoner enn det politiet strengt tatt er ute etter. Så det vi har etterlyst, er bedre rutiner mellom flyselskapene og politiet, sier Slettemark.
– Hva er da Datatilsynets synspunkt på SAS Norges praksis?
– Datatilsynet vil ikke vurdere SAS’ praksis i slike saker, og jeg regner med at de følger det lovverket som regulerer dette, sier spesialrådgiver Guro Slettemark til NTB.