Statistikk fra Airsafe.com viser at Kenya Airways ligger litt over gjennomsnittet når det gjelder antall Flyselskaper i Afrika
Sliter
Selskapet har en ulykkesrate på 2,85 ulykker per en million flygninger.
Ulykkestallene for Kenya Airways er betydelig bedre enn tallene for verstingselskapet Air Zimbabwe.
Dette flyselskapet, som er hjemmehørende i Robert Mugabes diktatur, har en ulykkesrate på hele 11,54.
Sikkert
Royal Jordanian og Egypt Air har også hatt mange ulykker, ifølge statistikkene.
Kenya Airways når likevel ikke opp til selskapene Emirates og Tunis Air, som er de eneste afrikanske selskapene med en ulykkesrate på null.
Mange afrikanske flyselskaper sliter med sikkerheten, noe statistikkene bekrefter.
Svartelistet
Bjørn Erlandsen, informasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet, viser til at EU nylig gikk inn for å forby 93 flyselskaper mot å fly i europeisk luftrom.
- Majoriteten av disse selskapene er hjemmehørende i Afrika. De fyller ikke sentrale sikkerhetskrav, og vurderes som for usikre til at de får fly i Europa, sier Erlandsen til TU.no.
Han er ikke i tvil:
- Generelt er det sikkert å fly, og ulykker kan skje også med selskaper som ikke er på slike lister. Men disse selskapene fyller ikke sikkerhetsnormen i EU og EØS-området, sier Erlandsen.
Verst
Høyest ulykkesrate? Denne tvilsomme æren tilfaller ikke et afrikansk, men et Flyselskaper i Latin-Amerika og Karibien
Cubana har nemlig en ulykkesrate på ikke mindre enn 18,53. Dette selskapet er derfor å regne som det farligste av selskapene på listene.
AeroPeru er et annet latinamerikansk selskap med høy ulykkesrate.
Det samme gjelder Iran Air, Turkish Airlines, brasilianske TAM, China Airlines, Air India og Pakistan International Airlines.
Flyselskaper i Latin-Amerika og Karibien