SAMFERDSEL: I Vegen og vi nr. 14/07 hevdes det at det er høy fart som dreper. Min påstand er at dette er feil. Det er bråstopp og kraftige retningsendringer som dreper og skader mennesker og materiell. Derfor må vi få bort hindringer som tverrbremser hastigheten, eller gir slagmessige retningsendringer på våre veier. Ser vi på gamle E18 fra Drammens grense og til Sandefjord før 30. oktober 2001 (omtrent halvparten av E18 i Vestfold), presentrerte avisene ukentlig større og mindre kollisjoner med skadde og drepte. Folk sa: Dødsveien, Norges farligste vei. Skiltet fartsgrense på veien var 50, 60, 70 og på ett par små strekninger 80 km/t. Asfaltdekket var ca. 10 meter bredt og ÅDT vel 20 000. 30. oktober 2001 ble det åpnet en ny 4 felts motorvei fra nordre grense av Vestfold og til Moskvill mølle og noe senere ble det montert betong midtdeler og nesten fullgodt veirekkverk på tofeltsvei uten kryssende trafikk fra Holmen til Tassebekk og partiet forbi Fokserud. Hva skjedde etter at dette ble gjort? Skiltet hastighet ble prøvd ut på 80 og 90 km/t. Senere har skiltet hastighet blitt økt til 100 km/t på 4 felts motorveien. (Personlig tror jeg at skiltet hastighet på 4-feltsveien uten problemer kan økes til 130 km/t slik de har gjort ellers rundt i Europa.) I overensstemmelse med artikkelen i Vegen og vi nr. 17/07 burde nå ulykkesantallet steget nesten til det dobbelte (det vil si om det var farten som drepte). Dette er nok ikke tilfelle. Ulykkesfrekvensen sank med mellom 90 og 95%, så det er nok altfor dårlige veier som er den største årsak til de aller fleste veitrafikkulykker. De som hevder noe annet bør vrenge av seg skylappene og sette seg inn i rådende forhold.
Audun Nordbotten