Mandag og tirsdag ble de første passasjerflygningene med A350 XWB gjennomført.
En betydelig del av den lengste flighten ble gjennomført over Norge.
To turer
Dette er et ledd i testprogrammet som kalles «Early Long Flight» (ELF) og som handler om test og validering av kabin- og passasjerrelaterte systemer.
Flyet tok av hjemme fra Toulouse-Blagnac klokka 19 i går, tirsdag, og fløy deretter nordover via Danmark og over Oslo.
Herfra fløy det på 37 000 fot høyde nord til Bodø der det snudde og fløy på 38 000 fot sørover langs kysten til Bergen før det svingte vestover til Skottland.
Flygningen varte i nesten tolv timer. A350-en landet i Toulouse i dag tidlig klokka 06.55.
Mandag var det samme flyet ute på en sjutimers dagflygning.
For øvrig har A350-testfly besøkt norsk luftrom flere ganger tidligere, men altså uten passasjerer om bord.
A350 XWB: Den største flybegivenheten siden 2009 er timer unna
Luke ut barnesykdommer
Selv om ELF ikke er en del av den tekniske sertifiseringsprosessen, er det ifølge Airbus viktig å gjøre dette nå før endelig sertifisering for å sikre at flyselskapene mottar modne fly fra dag én.
Lanseringskunden er Qatar Airways.
De første langdistanseflygningene med passasjerer ble gjennomført med MSN-2, som er ett av to testfly utstyrt med passasjerkabin.
Utvendig er dekoren er en påminnelse om at stort sett hele skroget og vingene er laget av karbonfiber.
Testflyet har 252 seter og var fullbooket på de to flightene. De 500 passasjerene besto stort sett av Airbus-ansatte i tillegg til om lag 30 kabineksperter fra flyprodusenten selv og utstyrsprodusenter.
Kabinbesetningen var utlånt fra Air France og Lufthansa.
MSN-2 og MSN-4, som er det andre flyet med passasjerkabin, fløy første gang i februar i år.
Jomfruferden med MSN-1 skjedde 14. juni i fjor.
Se også: Sju jomfruferder i én video
I rute
De første fire testflyene har nå akkumulert 1 900 flytimer fordelt på 440 flygninger.
MSN-5, det femte flyet som skal benyttes i den endelige sertifiseringen hos Easa og FAA, er noen få uker fra å være ferdig.
Ifølge Airbus er de på skjema til å gjennomføre denne prosessen i tredje kvartal og idriftsettelse i fjerde kvartal.
Airbus har nå 812 bestillinger på flytypen fra 39 operatører.
En av dem er som kjent SAS, som har bestilt åtte eksemplarer.
Les også:
SAS får verdens lengste 737-rute
Her bygges flytypen Norwegian har bestilt 100 av
Trenger ingeniører for å ferdigutvikle flyene til SAS og Norwegian