LUFTFART

De glovarme motordelene fra Norwegian-flyet traff minst 12 hus og 25 biler

Norwegian-flyet er utstyrt med Rolls-Royce Trent 1000-motorer, som lenge har vært et problembarn for flyselskaper som flyr med Dreamliner.

Norwegians Boeing 787-8 LN-LND, som mistet motordeler over en forstad ved Roma, fotografert i 2015.
Norwegians Boeing 787-8 LN-LND, som mistet motordeler over en forstad ved Roma, fotografert i 2015. Foto: Wikimedia Commons / MercerM
Av Andreas Lindqvist, Ingeniøren.no
12. aug. 2019 - 16:43

Minst 12 hus og 25 biler ble truffet da glovarme motordeler fra et Boeing 787-8 Dreamliner-fly fra flyselskapet Norwegian, lørdag regnet ned over Roma-forstaden Isola Sacra.

Den ligger et par kilometer sør for enden av flystripen på Leonardo da Vinci–Fiumicino-flyplassen, hvor flyet nettopp hadde lettet fra med 298 passasjerer på vei mot Los Angeles i USA.

Men like etter at de hadde kommet i lufta, fikk de problemer med venstre motor, og flyet vendte tilbake til flyplassen, hvor det landet 25 minutter etter avgang, med flyplassen stående i full beredskap.

«Først hørte vi fem til syv sekunder med vibrasjoner. Piloten kunne klarte ikke å stige, og begynte å vende tilbake mot Fiumicino. Han informerte oss om at han hadde være nødt til å stenge av en motor, og at vi returnerte til flyplassen. Det viste seg å være en nødlanding», uttalte en person ombord på nettsidene til Aviation Herald.

Boeing 787-8-flyet LN-LND etter å ha landet igjen på Fiumicino med én motor.
Les også

Den italienske havarikommisjonen plukket fire kg motordeler fra Norwegian-flyet

Kunne ha truffet godt besøkte strender

Motordelene traff blant annet en politibil og smadret frontruta. Ifølge italienske medier skal en person også ha blitt truffet; heldigvis uten å ha kommet alvorlig til skade.

Bilder av materielle skader, og det som flere fagmedier beskriver som 5–10 centimeter lange bruddstykker av turbinblader, har etter hendelsen sirkulert på sosiale medier.

Innbyggere i forstaden samlet opp motordelene fra veier og altaner, hvor de ifølge lokale medier hadde falt ned fra omkring 400 meters høyde.

 

Ifølge den italienske avisen Corriere Della Sera var det bare flaks at motorhavariet ikke oppstod få sekunder senere, for da ville flyet ha fløyet over sentrum av forstaden og videre over de godt besøkte strendene ved Lido di Ostia.

Den italienske havarikommisjonen etterforsker nå motorhavariet, som den beskriver som en «alvorlig hendelse».

Alle dagens B-52 Stratofortress er bygget i 1961 og 1962, og de har motorer som ikke har vært produsert siden 1984. Rolls-Royce skal levere nye motorer som vil gjøre flyene mer effektive og forlenge levetiden.
Les også

USA vil fly B-52 til den blir 100 år gammel

Korrosjon på turbinbladene har gitt problemer

Ifølge flere medier var Norwegian-flyet knapt seks år gammelt, med det norske kjennetegnet LN-LND.

Flyet er utstyrt med Rolls-Royce Trent 1000-motorer, som har vist seg å være et problembarn for Norwegian og andre operatører.

Problemene begynte i 2016, da det japanske flyselskapet All Nippon Airways oppdaget at turbinbladene ble utslitt raskere enn forventet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Sagt opp ulovlig i verneperioden
Sagt opp ulovlig i verneperioden

Siden har blant annet Norwegian løpende måttet ta fly ut av ruteplanen, fordi produsenten har forkortet intervallet for ettersyn. Problemene berører over 500 package B- og package C-motorer.

Ifølge britiske The Engineer skyldes problemene at blader i motorens «intermediate pressure turbine», som er lagd i en nikkel-legering, korroderer som følge av svovelinnholdet i atmosfæren.

I deler av verden, og spesielt over Asia, er svovelinnholdet høyere i full flyhøyde enn det motorene er testet med.

Bransje-nettsiden Check-in skrev i fjor at man ville oppgradere motorene på 13 Boeing 787-9 til en nyere motorversjon – Trent TEN. Flyselskapets åtte Boeing 787-8 oppgraderes også med nyere Rolls-Royce-motorer, men ikke Trent TEN.

Det er uklart hvor mange fly som hittil er oppgradert.

Norwegian bekrefter en hendelse i Roma, men har ikke utdypet hva som skjedde, eller om det har sammenheng med de andre motorproblemene.

Det danske mediet Ingeniøren har spurt Norwegian om LN-LND er blant de flyene som har blitt oppgradert. Flyselskapet ønsker ikke å kommentere dette, med henvisning til granskningen som nå er i gang.

– Restaureringen av flyet bidrar til at en viktig del av historien om krigens første dager i Norge blir bevart, sier forsvarsministeren. Her er  Gloster Gladiator nummer 423 på Kjeller på slutten av 1930-tallet.
Les også

Vil restaurere jagerfly fra krigen: – Spiller en helt unik rolle i norsk krigshistorie

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.