-Vi er det eneste partiet som faktisk prioriterer kollektivutbygging og sykkel – og prioriterer ned vegutbygging. Vi kutter 3,7 mrd. til investeringer i nye veger og til flyplasser og bruker pengene på grønn transport, sa De Grønnes stortingsrepresentant Rasmus Hansson da partiet presenterte sitt alternative statsbudsjett.
- Vi har ikke råd til å gjøre alt. Selv etter budsjettforliket med KrF og Venstre, øker vegbevilgningene mer enn jernbanebevilgningene neste år (12 vs 10 %). Når nye veger bygges, blir folk vant til å kjøre bil, og det gjør det vanskeligere å få folk til å endre reisevaner. Vårt mål er å gjøre kollektivtransporten så konkurransedyktig at folk velger å la bilen stå, hevder partiet, som vil omfordele samferdselspengene på følgende måte:
- 3,7 mrd. kr mindre til nye veger og flyplasser
- Nesten 6 mrd. kr til grønn transport
- 1,9 mrd. kr til jernbanen
- 1 mrd. kr mer til sykkel
- Styrke bymiljøpakkene med 1,5 mrd. kr
- 500 mill. kr til ladestasjoner for elbil
- 730 mill. kr til belønningsordninger for kollektivtrafikk
- Vi vil dekke landet med elbil-ladere innen 2017 til 500 mill.