Produsentene som var på bilmessen i Frankfurt kriger om hvilke energikilder bilene våre skal benytte i fremtiden.
Samtidig må de ha biler som selger i dag for å holde produksjonshjulene i gang.
Aldri før har det vært flere modeller på markedet. Ei heller motoralternativer. Dette kommer unektelig oss kunder til gode, men bransjen ser at det koster, og spår et mer moderat tilbud for fremtiden. Samtidig som de spår om innskrenking i sortimentet, lanserer de nye modeller raskere enn noen gang.
Glasskulens budskap er særdeles interessant, også på hva vi har i vente på kort sikt. Her er noen av messens høydepunkter.
Vinner nr. 1
Bilen lanseres i Norge i november, og kommer garantert til å bli norges mest solgte bil i noen måneder, dersom leverandøren får nok biler. Det er sagt mye om mangt, men at dette er den nye ”folkevogna” er jeg ikke i tvil om. En god stund tror jeg sågar den kommer til å selge bedre enn Golf.
Bilen er priset fra 363 650 kroner, med en 140 hesters dieselmotor. Samme bil med tiptronic girkasse ligger rett under 400-merket, og billigste bensinmotor er satt til 391.580. Da får du en 1,4 TSI på 150 hk.
Alle dieselversjoner blir levert med partikkelfilter som standard. Det blir tre utstyrversjoner å velge mellom, og alle har selvfølgelig firehjulstrekk. Tiguan blir ingen plassvinner, men den er utstyrt med mange fleksible løsninger som gjør at de fleste vil finne bilen fornuftig og smart.
Vinner nr. 2
Av de store nyhetene som ble vist i Frankfurt er Ford Kuga noe av det mer interessante. I likhet med VW Tiguan er dette snakk om en firehjulstrekker i det rimeligere segmentet, om man kan si dette om en bil til rundt 400 000 kroner. Den blir å få med motorisering fra en 136-hesters 2-liter diesel.
I likhet med Nissan Quashqai kan den også fåes med kun fremhjulsdrift, men det er en bil man skal slite med å få solgt igjen, så lenge Norge er et land som skriker etter 4WD.
Kuga skal lanseres på markedet tidlig i 2008, og vil garantert bli en bil du legger merke til. Ford har igjen suksess etter mange års slit. Med modeller som nye Mondeo, S-Max, og nå Kuga, så er det igjen liv laga for Henry Fords etterfølgere.