DRAMMEN: – Det er morsomt å oppleve at et mindre norsk høyteknologisk gründerselskap kan stikke av med en så prestisjetung kontrakt blant de største internasjonale aktørene.
Hans-Henrik Fjelldal – metallurg og medgründer av SubseaDesign AS i Drammen – står midt i tunge tider i et oljemarked som er så godt som dødt. Men i mars kom nyheten som gjør at han ser lyst på fremtiden: Den patenterte løsningen SeAlign har fått sitt gjennombrudd gjennom en kontrakt på Johan Sverdrup-feltet.
– SeAlign representerer en teknologi som vil være aktuell over hele verden i forbindelse med undervanns olje- og gassutbygginger, og åpner dørene for betydelige internasjonale markeder for SubseaDesign, sier Fjelldal.
Kobler opp rør med vinkel
For syv år siden fikk SubseaDesign med seg Statoil på laget rundt ideen som nå har blitt det såkalte SeAlign-konseptet. Statoil gikk inn med LOOP-midler. LOOP er et program der Statoil delfinansierer utvikling og fremtaking av ny og lovende teknologi. I tillegg til Statoil var Innovasjon Norge med på finansieringen. Ideen var en videreføring og forenkling av eksisterende teknologi for oppkobling av rør.
– Hvis du ser her, så kan du ane at det er en vinkel her. Den er på omtrent tre grader.
Fjelldal peker på en relativt stor, gul innretning – med en anelse vinkel – som står midt i produksjonslokalene i Drammen.
– Denne kan koble opp rør med vinkel, og samtidig opprettholde metalltetning, noe som er et absolutt krav i forbindelse med olje- og gass rørledninger. Det er ikke noe hokus pokus dersom du tillates å benytte gummi eller polymere tetninger, men med metalltetning, er det en helt annen utfordring å sikre 100 prosent tett kobling for en vilkårlig vinkel, på alle trykk og alle vanndyp, sier han.
– Og i prinsippet kan denne gjøre det på et hvilket som helst vanndyp. Vi har patentert teknologien, og så vidt vi vet er det ingen andre som tilbyr tilsvarende teknologi for vanndyp under dykkerdyp. SeAlign kan her kobles opp med vinkel ved hjelp av ROV’er uten at en må ha dykkere til stede for å gjøre jobben, sier han.
– Teknologien holder liv i oss
Kontrakten fikk selskapet like før påske. Selv om kontrakten i seg selv ikke er nok til å bære selskapet finansielt, mener Fjelldal at de nå har fått sitt store gjennombrudd med teknologien.
– Dette er et utrolig viktig for oss, etter å ha jobbet med denne teknologien i nesten syv år. Alle offshoremarkeder på alle havdyp kan bli en del av vårt marked nå. Så lenge vi kommer oss igjennom oljenedturen, ser det meste lyst ut. Da snakker vi om Afrika, Brasil, ja egentlig overalt. Teknologien er så moden at den kan gå rett inn i alle undervanns rørinstallasjoner, sier Fjelldal til Teknisk Ukeblad.
Selskapet SubseaDesign AS holder til på to sider av Drammen: Et verkstedlokale i Kobbervikdalen, og kontorlokaler ved Brakerøya. Selskapet startet opp med erfarne folk fra olje- og gassindustrien i 2007.
– Vi har tjent penger hvert år siden vi startet. Unntaket var fjoråret. Regnskapet er ikke helt klart ennå, men da gikk vi med et mindre underskudd, sier Fjelldal.
Siden oppstarten har de utviklet en rekke tekniske løsninger for olje- og gassindustrien og Fjelldal er ikke i tvil om hva som har gjort at butikken – med 26 ansatte – har gått rundt.
– Det er én ting som holder liv i oss: Det er kombinasjonen av et høyt teknisk kunnskapsnivå og forskning og utvikling hvor vi drar frem ny teknologi. Det er tung kompetanse innenfor teknologi som hele tiden gjør det for oss. En liten bedrift som vår, tar i mange tilfelle det som faller fra de rikes bord, og må i parallell utvikle nye produkter og systemer som kan ha livets rett, sier han.
- Oljeselskapene kutter tusenvis: – Gode tider for dem som kommer med smarte løsninger
Reduserer de sterkeste kreftene
Fjelldal forklarer at den store forskjellen mellom SeAlign og eksisterende løsninger, er vinkelaspektet: Alltid når man kobler opp rør offshore, og gjerne subsea, så kommer man alltid inn med en eller annen vinkel. Enten om det er 0,1 grad eller 3 grader.
– På tradisjonelle oppkoblinger må alltid flenser og connectorer først alignes (rettes opp) for så å bli koblet opp slik at de dras helt sammen. Med denne drar vi flensene sammen, mens rørene blir stående i vinkel. Tradisjonelt må du stramme opp rørene, slik at de rettes opp.
Han forklarer videre:
– Det gjør du ved hjelp av kraftige opprettingsverktøy, der det er store krefter i sving: Titalls tonn eller mer. Med dette konseptet er den eneste bevegelsen du gjør å trekke rørene sammen, og det krever relativt små krefter sammenlignet med å bevege de stive stålrørene først sideveis for så å rette opp vinkelforskjellen. Dette gjør samtidig at du unngår bøyespenninger i rørene, sier Fjelldal.
Han mener dette utgjør en stor forskjell og forbedring med tanke på design.
– Et svært viktig aspekt er at man reduserer faren for det vi kaller foir HISC: Hydrogen Induced Stressed Cracking. Røropplegg vil normalt alltid bli utsatt for bøyemoment og det kan være store krefter. Kompleksiteten i dette er å få en fleksibel kobling innen designvinkelen, slik at den vil væøre tett i enhver situasjon.
– De virkelig store besparelsene
– Hva er den store fordelen for de som tar i bruk dette?
– Det er flere fordeler ved å benytte SeAlign, og det er dette vi nå føler Statoil har anerkjent ved å ta teknologien i bruk på utstillingsvinduet Johan Sverdrup. Størrelsen på spools (ekspensjonssløyfer) kan i mange tilfeller mer enn halveres, og størrelsen på nødvendige verktøy reduseres og forenkles, og de store kraftpakkene som ellers trengs for å rette opp rørene før oppkobling, reduseres til mindre ROV-baserte verktøy som er lette og enkle og håndtere.
– Reduksjon av bøyemoment i forbindelse med oppkobling reduserer faren for HISC. På det nærmeste introduserer det ikke bøyemoment i det hele tatt. Som metallurg, er dette et svært stort fremskritt å erfare, da nettopp HISC er en problemstilling som alltid må hensyntas i forbindelse med undervannsutbygginger, sier Fjelldal.
Han mener at SeAlign i mange tilfeller vil gi et mye enklere operasjonelt system.
– Studier vi nå gjennomfører i forbindelse med fremtidige utbygginger for større vanndyp, viser at størrelse og vekt på et oppkoblingssystem for SeAlign reduseres betydelig. Dette gir igjen store kostnadsbesparelser både i form av mindre og enklere tekniske system, og ikke minst også i form av store besparelser ved redusert tidsbruk av store og kostbare overflatefartøy. Kanskje er det nettopp her muligheten for de virkelig store økonomiske besparelsene ligger, sier han.
- Les også: Skipshotellet nærmer seg ferdig i Korea. I forrige uke droppet den norske kjøperen kontrakten
Statoil: Tre fordeler
John Egil Johannessen, investeringssjef i Statoil Technology Invest, forteller til Teknisk Ukeblad at de i 2010 kjørte et såkalt LOOP-prosjekt med SubseaDesign AS for å bidra til utviklingen av en ny subseakobling.
– Vi bidro med omtrent 35 prosent av finansieringen, noe som videre utløste støtte fra Innovasjon Norge. I tillegg deltok vi med kompetanse og tilbakemeldinger som kunde og vi deltok i prosjektet med utvalgte fagledere innen undervannssystemer, sier Johannessen.
Statoil peker på at LOOP-prosjektet hadde som mål å få kommersialisert en subseakobling som kan ta opp mindre vinkelavvik. Dette vil ha flere fordeler, ifølge Johannessen. Han peker på tre av dem:
- Man kan installere subsea komponenter med mindre stress og last på rør/manifold
- Man kan redusere sannsynligheten for hydrogenindusert oppsprekking (HISC)
- Man kan redusere dimensjonering, hvilket vil redusere kostnader og øke fleksibilitet
Han forteller videre at Statoil ser på løsningen som en oppside for økte toleranser og mindre størrelse på utstyr.
– Vi opplever nå at produktet gir lavere enhetskostnad som komponent og vi forventer at produktet også gir lavere utbyggingskostnad. Vi i Statoil ser oppsider på innovasjon og at norsk industri har kompetanse til å se nye muligheter. Statoil prioriterer teknologiutvikling som viktig virkemiddel for måloppnåelse, sier han.