DATATELE

De store vinner i jakten på IT-essene

Finn Halvorsen
4. apr. 2007 - 07:58

Det er en desperat kamp om IT-hodene i Norge. Alle merker suget, men de mindre selskapene merker det kanskje aller mest.

Det har blant annet ført til at rekrutteringsselskaper reiser over Kjølen for å lokke til seg svenske IT-spesialister.

De lykkes i en viss grad, spesielt fordi det norske lønnsnivået er vesentlig høyere enn det svenske.



Nordisk basis en fordel

Slik sett har de store selskapene, som for eksempel EDB ASA, med en bred nordisk basis muligens en fordel.

– Vi skal rekruttere et sted mellom 150 og 200 IT-folk på konsernbasis i løpet av inneværende år, derav i overkant av 100 i Norge, sier informasjonsdirektør Geir Remman i EDB.

– Denne prosessen foregår i hvert enkelt lokalt marked. Vi arbeider således ikke aktivt for å ansette svenske IT-folk for deretter å flytte dem til Norge, sier Remman.

– Men det er åpenbart en fordel for oss å jobbe i et nordisk marked. Vi har en nordisk ressurspool av konsulenter som det er mulig å benytte på oppdrag hvor behovet er størst, uten nødvendigvis å måtte flytte menneskene fysisk.

Remman sier ellers at EDB føler at de er godt konkurransedyktige i kampen om IT-konsulentene, både i Norge og Sverige.



Ikke bare lønn

Remman nevner et par stikkord for hva som er viktig når en IT-konsulent vurderer å skifte beite. Markedstilpasset lønn er en faktor man ikke kommer utenom.

– I tillegg opplever vi at konsulentene er seg svært bevisst å stadig søke å oppdatere og forbedre sin CV. Utvikling av CV-en henger nøye sammen med utvikling av kompetanse. For å få dette til best mulig må konsulentene jobbe i krevende teknologiprosjekter. Det er viktig å dokumentere gjennom praktisk arbeid at man har tilegnet seg ny kunnskap. Dette får konsulenter i store selskaper best uttelling for, mener Remman.

Remman påpeker at selv i gode tider er det stor konkurranse om de store prosjektene. Han ser også en tydelig tendens til at store oppdragsgivere kutter antall leverandører betydelig.



Mer til de store

– Ett eksempel er Astra Zenica, en av våre store nordiske kunder. Ved inngangen til år 2000 hadde de et hundretalls leverandører på konsulentsiden. De har jobbet systematisk med å kutte dette til et lite antall for å effektivisere i driften. I fjor hadde de kontrakt med15 konsulentselskaper, og i dag er det bare fem igjen, sier Remman.

Oppgavene som skal løses er de samme som før. De store må derfor ha større bredde i sitt tjenestespekter. Det skaper ytterligere sug i rekrutteringsmarkedet.

Hva så med de små? – De må være ekstremt gode innenfor sine spesielle nisjer. Da vil de kanskje kunne passere nåløyet hos de store oppdragsgiverne. Men det blir vanskeligere og vanskeligere, tror Remman.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.