Nylig presenterte vi en for å kunsten å få arbeidsgiveren å gi deg høyere lønn.
Modellen viser deg hva du bør gjøre for å få opp lønna.
Men dette handler også om hva du ikke bør gjøre. Dette er ifølge ekspertene tabbene du bør unngå:
Ikke vær for spesifikk. Ikke si hva du forventer deg i lønnsøkning. Du risikerer at arbeidsgiveren vurderte å gi deg mer, men gir deg kun det du ber om. Du kan ende opp med lavere lønnsøkning enn det arbeidsgiveren hadde sett for seg. Det samme gjelder hvis du ikke er fornøyd med tilbudet du får. Ikke si hva du hadde ventet deg. Si i stedet at du synes de bør gi deg et bedre tilbud.
Ikke henvis til din egen økonomi. Har du tatt opp dyre lån? Sliter du med økende rente? Har du for dyr bil? Slikt er ditt eget problem, ikke arbeidsgiverens sak. Viser du til slike ting, vil du antakelig bli møtt med skuldertrekk.
Ikke bruk trusler. Direkte trusler skaper ofte et dårlig forhandlingsklima. Truer du med å si opp, kan du oppleve at sjefen blir provosert og nekter å etterkomme noen av dine ønsker. I verste fall kan du bli bedt om å slutte. Et jobbtilbud fra andre er en indirekte trussel, men ikke framstill det slik. Si i stedet at "tilbudet er så godt at du er nødt til å vurdere det".
Ikke bløff om andre tilbud. Unngå for all del å bløffe om lønnstilbud du har fått fra andre arbeidsgivere. Ikke si at du har fått tilbud du ikke har fått, og ikke overdriv lønna du skal ha fått tilbud om. Norge er et lite land, og mange bransjer er små og gjennomsiktige. En kontrolltelefon fra arbeidsgiveren kan være nok til å avsløre bløffen. Og da er du ille ute.
Vær forsiktig med overtidskompensasjon. Det kan være farlig å kreve lønnsøkning på bakgrunn av mange overtidstimer. Du risikerer at arbeidsgiveren viser til at det er resultatene, ikke antall arbeidstimer du legger ned, som teller. Du kan bli møtt med at du ikke har levert bedre resultater enn andre.
Unngå prestisjekamp. Hvis forhandlingene blir fastlåste, kan det ha gått prestisje i saken. Da kommer du ingen vei. Avslutt samtalen og be om en ny samtale senere, når begge parter har fått tenkt seg om.