TRAFIKK OG ITS

Debatt om mer vei for pengene: Kjent og velbrukt svada

Trygg Trafikk inviterte under Arendalsuka til debatt over det de omtalte som «et evig aktuelt tema»: Hvordan få mer sikker vei for pengene?

Alle i paneldebatten ønsket seg sikrere veier. F.v. ordstyrer Bård Morten Johansen, Trygg Trafikk, Thor Egil Braadland, NAF, Direktør for Vegtilsynet Magnus Steigedal, Ingvild K. Ytrehus, SHK, vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og direktør i Trygg Trafikk, Jan Johansen.
Alle i paneldebatten ønsket seg sikrere veier. F.v. ordstyrer Bård Morten Johansen, Trygg Trafikk, Thor Egil Braadland, NAF, Direktør for Vegtilsynet Magnus Steigedal, Ingvild K. Ytrehus, SHK, vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og direktør i Trygg Trafikk, Jan Johansen. Foto: Thor Søndenaa
Av Thor Søndenaa
21. aug. 2022 - 22:06

Avdelingsdirektør for vei og landforsvar i Statens havarikommisjon, Ingvild K. Ytrehus, innledet med en grundig gjennomgang av ulykkesrapporten etter dødsulykken på E18 ved Arendal i mai 2020. En vogntogsjåfør ble påkjørt og mistet livet da han gikk ut av kjøretøyet for å feste en lastestropp.

Dermed var første punkt på agendaen satt – bred og smal firefelts vei kontra to eller trefelts veger.

Vegdirektør Dahl Hovland understreket at Statens vegvesen tar Havarikommisjonen sin rapport på største alvor. Samtidig er møtefrie veier svært sikre og et av de største tiltakene i norsk veihistorie.

 – Smal 4-felts har fungert bra! Men vegnormalene må være funksjonsrettet. Sikkerhet og fremkommelighet er vesentlig.

Professor Terje Johansen ved UiT ble hedret med Kong Olav Vs kreftforskningspris. Her sammen med generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross i Kreftforeningen.
Les også

Han avslørte sammenhengen mellom kreft og kildesortering i cellene

Liker ikke – vil ikke ha – smal 4-felts

Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF, var klinkende klar i sine holdninger:
  – Vi liker ikke smal fire-felts vei. Den genererer 15% flere ulykker enn bred fire-felts. 2/3-felts er faktisk tryggere. Men der er også fartsgrensen satt til 90 km/t.

Direktør i Trygg Trafikk, Jan Johansen, fulgte opp:

  – Trygg Trafikk krever slutt på bygging av smal fire-felts veg.

Innleder Håvard Hanto-Haugse, juridisk rådgiver i Vegtilsynet, ønsket større datagrunnlag å jobbe ut fra.

  – Vi må kunne forutse trafikkutviklingen. Da kan vi sette inn tiltak som virker, mente han.

Direktøren i Vegtilsynet, Magnus Steigedal, lovte at de skulle følge opp og vurdere om tiltakene er gode nok.

Kjente synspunkter

Fylkesveinettet og kommunale veier – størstedelen av vegnettet og stedet mange ulykker skjer, var lite omtalt.

Kjente og velbrukte synspunkter ble tygget om igjen – mer vei for mindre penger – mer til vedlikehold, mindre til nybygg – vi liker ikke bompenger – fartsgrensene må ned – holde fokus i forhold til klima og bærekraft – må styrke sikkerheten.

Sjåførens ansvar, bruk av mobil og touch-screen ble trukket fram uten at det bygger en eneste meter vei.

Ordstyrer Bård Morten Johansen, fagsjef i Trygg Trafikk, fikk mer enn nok å bryne seg på uten å være i nærheten av å komme opp på Fredrik Solvang-nivå.

En forsiktig kommentar fra Dahl Hovland satte det hele i perspektiv og kan stå som konklusjon på debatten:

 - Man blander ofte mange ting inn i samme diskusjon.

Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk frykter kombinasjonen dansende russ, høy fart og løse gjenstander i russebussene.
Les også

Russebusser: – Tanken har aldri vært at disse skal kjøres fra Oslo til Stavanger

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.