«Effektivitet, miljøvennlig og trygt – eller bare motorveigalskap?» var temaet som samlet samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), Erling Sande (Sp), leder av transport- og kommunikasjonskomitéen på Stortinget, Trond Helleland, transportpolitisk talsmann (H), Morten Stordalen, transportpolitisk talsmann (Frp) og Lars Haltbrekken, energi- og miljøpolitisk talsmann (SV) til debatt i Samferdselsteltet.

Dette er Vegvesenets største prosjekter i 2025
Hva er motorveigalskap?
Debattleder og TV2-kjendis Arne Eithun, dro i gang samtalen med å intervjue Gjermund Løyning, direktør regioner og samfunn i NHO og Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet, bl.a. med å utfordre om hva motorveigalskap egentlig er for noe.


- Å bygge om helt fine og godt brukbare landeveier til motorveier – å bygge for 110 km/t overalt, er motorveigalskap, kvitterte Gulowsen.
- Å sørge for at folk kan komme seg trygt og kjapt til og fra jobb, samt det å kunne drive effektiv transport og frakte gods rundt til hele landet, er viktige samfunnsoppgaver, presiserte Løyning.
Politikere i kjent stil
En dyktig debattleder maktet å tøyle de til dels taletrengte politikerne på en god måte - uten at noen av dem presterte å komme opp med banebrytende nytenkning. NTP kom selvfølgelig i fokus hvorpå statsråden tørt bemerket at
- Hvis alle blir fornøyde, har vi brukt for mye penger.
Argumentene for øvrig var både velkjente og forutsigbare.
- Vi trenger en NTP som krever at de store prosjektene nedskaleres, sa Haltbrekken.
- Det er viktig å bygge riktig. Vi må bygge ut fra den trafikken som er der. Og da må det også gjøres beregninger fram i tid, kom det fra Sande.
- Vi gjorde et valg da vi satt i regjering, sa Stordalen. Først å ta de store prosjektene (med henvisning til Nye Veier). Deretter fylkesveiene.
- Det ville være katastrofalt å gjøre Nye Veier om til en del av Statens vegvesen. Helleland var åpenbart dypt bekymret og hadde heller ikke noe til overs for å bygge 2/3-felts vei i stedet for 4-felts.
Haltbrekken ivret for å få stadig mer av godstrafikken fra vei og over på jernbane. Et viktig punkt er å elektrifisere hele Rørosbanen. Å frakte gods på elektrifiserte jernbanestrekninger reduserer klimagassutslippene.
NTP er i rute
Samferdselsministeren var tydelig på at handlingsrommet for budsjettene framover vil bli trangere. Regjeringen har som mål å fortsette med porteføljestyring av de store prosjektene. Videre vil det bli nødvendig å endre på fordelingen av midler mellom nybygg og vedlikehold – der det fortsatt er store etterslep. Klimatilpassing er også viktig i NTP. Samtidig kunne han berolige alle med at arbeidet med NTP er i rute og vil være klar våren 2024.

Nytt løft for busstrafikken i Stavanger