Den tyske bilindustriaktøren Continental selger blant annet bildekk. Nå skal de også begynne å leie ut bildekk, skriver Automobilwoche.
Dette handler om å posisjonere seg for fremtidens marked, så vel som å finne nye inntektskilder. Dekkleietjenesten er ventet å bidra med signifikant vekst for selskapet.
Werner Köstler, nestleder i Continental, sier til nettstedet at de forventer at dette skal gi en tredobling av omsetningen i flåtevirksomheten deres.
Gratis når bilen står i ro
For det er i praksis ikke snakk om å leie ut bildekk til privatpersoner. I stedet er tanken at flåteeiere skal kunne leie bildekk hos Continental, og så betale en viss pris for en gitt avstand.
En slik prismodell gjør at man ikke trenger å ta utgiften til dekk på forhånd, men bare kan ta dette som en løpende utgift. En bil som ikke kjøres, koster heller ingenting i dekk.
Bilene vil måtte være utstyrt med sensorer som kan analysere tilstanden på dekkene, og dessuten være koblet til internett slik at Continental kan hente inn data for hvor mye bilen kjører, og hvor slitt dekkene er.
Dette kan også gjøre vedlikehold enklere for flåteoperatøren, siden Continental automatisk kan komme og skifte et dekk som er punktert, eller som er nedslitt.
- Bosch investerte stort i batterier: Nå dropper de hele prosjektet
En modell som vil bli vanligere
Selv om det er en uvanlig forretningsmodell, kan denne og lignende modeller bli vanlige i bilindustrien fremover.
Industrien er ventet å gradvis bevege seg vekk fra å selge biler til å selge kilometer. Det er omtrent som da musikkindustrien gikk fra å selge fysiske album, via nedlastinger og nå til å selge avspillinger gjennom strømmetjenester.
At bilindustrien gjør seg klar for et slikt skifte er tydelig. Bilprodusentene forsøker å overgå hverandre i lansering av selvkjørende konseptbiler.
Analytikere som Stanford-økonom Tony Seba er blant dem som tror at skiftet vil gjøre privat bilhold uinteressant for de fleste av oss.
Lavere pris
Om du kjøper kilometer i stedet for biler, vil du bare være interessert i lavest mulig pris. Prisen vil være avhengig av hvor mye det koster å holde kjøretøyene i drift.
Om flåteeieren kan spare penger på å leie dekk fremfor å ha et lager av dekk til sine selvkjørende biler, kan det bli mer attraktivt for alle.
Hvorvidt Continental ser for seg å tilby leie av dekk til privatpersoners privatbiler, vites ikke. Fremtidige biler som er tilkoblet og har aktuelle sensorer kan gjøre det mulig, enten direkte, eller som en tjeneste via bilprodusenten.
- Les flere saker om motor.