Opprinnelig skulle skipsdelen hentes opp rundt lunsjtider mandag, men arbeidet ble utsatt fordi den måtte graves ytterligere fram for ikke å bli ødelagt.
Ved 2-tiden natt til tirsdag var imidlertid baugrampen berget, melder nyhetsbyrået TT.
Den skal nå fraktes til Estland for undersøkelser.
Det var svikt i låsene på baugporten – som satt foran rampen – som ble pekt på som direkte årsak til forliset i 28. september 1994.
Det er tredje sommer på rad at havarikommisjonene i Sverige, Finland og Estland undersøker vraket. Det norske undervannsfartøyet Viking Reach bistår også. Arbeidet hadde vart døgnet rundt i fem dager da den mange tonn tunge delen ble hevet.
852 omkom
Estonia var på vei fra Tallinn i Estland til Stockholm da den kantret midtveis i Østersjøen og sank på mindre enn én time.
852 mennesker mistet livet, 137 ble reddet. Seks nordmenn var blant de omkomne.
Baugporten ble hevet få uker etter forliset, mens resten av vraket ligger på rundt 80 meters dyp.
Dokumentar ga ny gransking
I dokumentarfilmen Estonia – funnet som endrer alt fra 2020 ble det påvist to ukjente hull i skroget, blant annet en fire meter lang flenge under skipets vannlinje. Filmskaperne trosset forbudet mot dykking for å filme vraket.
Etter at dokumentaren ble vist på TV, har havarikommisjonene i Sverige, Finland og Estland innledet ny gransking.
Mer enn de håpet på
Ifølge nyhetsbyrået TT har granskerne nå med seg til land det materialet de håpet å få – og enda litt til.
– Dette har gått bedre enn forventet, og vi har klart å gjøre mer enn hva vi hadde våget å håpe på, sier granskingsleder Jonas Bäckstrand i den svenske havarikommisjonen.
Blant annet har granskerne kunnet fotografere lenger inn på bildekket enn hva de hadde regnet med. I tillegg har de berget et vindu og skåret ut en del av platen ved hullene som i 2020 ble oppdaget i skroget.
Gravplass
Bäckstrand betegner arbeidet på stedet som vanskelig, også fordi det er å anse som en gravplass for omkomne.
Han tror ikke det blir nødvendig med mer dykking ned til vraket, men sier det kommer litt an på resultatene som kommer fram. Det finnes nå nok informasjon til med sikkerhet å si hvorfor Estonia sank, ifølge granskingslederen.
– Til sammen tror jeg absolutt at dette kommer til å være nok, sier han.
Champagnevrak i Sverige blir et fortidsminne