Arbeidet har pågått en stund allerede, men nå skal midtseksjonen på plass. Den er 36 meter lang, og veier 70 tonn. Dermed må veien stenges, og Vegvesenet oppfordrer folk til å begrense bilbruken i området.
Bruker to kraner
Anders Aaran leder prosjektet for Vegvesenet, og han forteller at selve løftet ikke tar mer enn maks en time.
– Men vi skal benytte to kraner. Den ene er på 500 tonn og den andre er på 250. Det er ikke bare å kjøre ut. Montering av den største krana tar 6-7 timer, og alt må sikres. Det er ikke gjort på en-to-tre, påpeker han.
Dette fører altså til at Ring 3 mellom Tåsen og Gaustad blir stengt fra lørdag kveld til mandag morgen.
Produsert i Litauen
Det er HAG Anlegg som er entreprenør, og selve brua er en stålkonstruksjon produsert i Litauen.
Den består av i alt 19 seksjoner, der 13 av dem er delt i to. 2/3 av disse ble kjørt til Oslo med spesialtransport.
– Resten av elementene kommer med båt i løpet av en måneds tid, rapporterer Aaran.
Dette er det første løftet som krever at man stenger veien. Om en måneds tid må også Sognsveien stenges for å få på plass et nytt element. Dato for dette er ikke satt ennå.
Erstatning
Denne nye brua får adskilt gang og sykkelvei med eget fortau for gående og ett sykkelfelt i hver retning. Den får også belysning integrert i rekkverket og lysmaster med LED-lys.
Den får også lavere stigning enn brua som er der i dag.
– Den som er der nå, er en midlertidig bru. Den har vel stått der i 24-25 år nå, sier prosjektlederen lattermildt.
LES OGSÅ: Nå er det snart klart for bygging av spektakulær trappebru over Vøringsfossen
LES OGSÅ: Slik skal Drammens nye bybru se ut
LES OGSÅ: Nå er arbeidet i gang med Storstrømsbroen i Danmark