Mange husker nok DeLorean DMC-12 fra Tilbake til fremtiden-filmen fra 1985. Med den kunne Marty McFly reise tilbake og fram i tid.
I virkeligheten ble rundt 9000 eksemplarer av to-dørs sportsbilen med måkevingedører laget mellom 1981 og 1982. Produsenten gikk konkurs i oktober 1982, bare dager etter at grunnlegger John DeLorean ble arrestert, mistenkt for narkotikasmugling (han ble senere frikjent).
I år kommer doningen tilbake som elbil, skal vi tro meldinger fra DeLorean Motor Company (DMC).
Texas-baserte DMC eies av Stephen Wynne, som kjøpte distribusjonsrettighetene til merket i 1997. De restaurerer og selger DeLorean-modeller og -deler. Wynne har flere ganger hintet om at DMC vil starte begrenset serieproduksjon av bilen igjen. I 2016 kunne du sågar sette deg på interesseliste for en nyprodusert versjon av bilen.
1000 kW motor?
I år skal en elektrisk versjon av bilen få sin premiere, ifølge meldingene.
Fans, media og andre interesserte spekulerer nå i det litt kryptiske innholdet:
Ut ifra videosnutten ser det ut som elbilen (som muligens heter DeLorean EVolved) i likhet med originalen får måkevingedører og et langt panser. Formene virker noe mer avslepne enn på originalen.
Få tekniske detaljer er kjent, men ifølge VDI Nachrichten anslår innsidere at bilen får motorkraft på 1000 kW. Det burde sparke greit fra seg både på E6 og Autobahn.
Vi kan nok gå ut ifra at bilen ikke vil ha en flux-kondensator - maskinen som gjorde tidsreise mulig i filmene.
Mulige partnere
Italienske Italdesign offentliggjorde nylig et partnerskap med DMC. Italdesign har også delt sniktitt-videoen i sine kanaler, noe som tyder på at de er med på utformingen av den nye bilen. Italdesign-grunnlegger Giorgetto Giugiaro designet originalbilen. Italdesign er nesten heleid av VW-gruppen.
I fjor annonserte Italdesign et samarbeid med britiske Williams Advanced Engineering om å utvikle en modulær elbilplattform for modeller i den øvre prisklassen. Det er ikke utenkelig at elektriske DeLorean bygges på denne plattformen. Plattformen kan huse motorer på 1000 kW og gi en maksimal rekkevidde på 1000 kilometer ved hjelp av et opptil 160 kWh stort batteri, ifølge Carscoops.
Pris er ikke kjent, men dette blir sannsynligvis ingen billig affære. Bilen skal ifølge en av hashtaggene i Twitter-meldingen bli luksuriøs.
Ifølge VDI Nachrichten kan det samlede opplaget for bilen bli på 10.000 eksemplarer. Italdesign selv kan bygge 500 eksemplarer, spekulerer det tyske tidsskriftet.
Så får vi se om DMC denne gangen klarer å gjøre alvor av planene.
67-åring er blitt utslippsfri