Den 240 meter lange snøskredtunnelen i Romsdalen er ferdig støpt

Tunnelen åpner for trafikk i september og hele prosjektet blir ferdig i oktober.

Tunnelen ble bygd i seksjoner og siste støp ble feiret med kake.
Tunnelen ble bygd i seksjoner og siste støp ble feiret med kake. Foto: Statens vegvesen
11. juli 2018 - 11:56

Tunnelen ligger langs E136 og skal beskytte trafikantene mot snøskred fra Fantebrauta. 

Dette gjenstår

Statens vegvesen melder om at det nå gjenstår arbeid inne og utenfor tunnelen. Fremover skal det blant annet monteres lys inne i tunnelen, rekkverk skal monteres og bankett skal støpes, asfalt skal legges. Utenfor tunnelen skal man fjerne omkjøringsveier og fylle masser rundt tunnelen, så den glir fint inn i landskapet. 

I tillegg bygges det også en seks meter høy mur i naturstein som skal sikre veien mot lufttrykk fra snøskred. Langs denne blir det også ledelys, som gjør det lettere å navigere ved dårlig sikt. 

E136 er en svært viktig transportåre for Møre og Romsdal, og det får merkbare økonomiske konsekvenser når veien blir stengt. Hver dag kjører det ca. 2 300 biler via Romsdalen, og over 20 prosent er tungtransport.

Stans på grunn av rasfare

Prosjektet skulle egentlig være ferdig til sommerferien, men dette ble forsinket på grunn av rasfare både denne og forrige vinter, meldte prosjektleder Halger Brudeseth i Statens vegvesen til veier24 tidligere i år.

Tunnelen er en del av rassikringsporjektet i Romsdalen, og det er Mesta som er hovedentreprenør. 

De fikk tilslaget på prosjektet høsten 2016, etter å ha levert et anbud på 159.982.590,-

I kontrakten lå også oppføring av en kontrollstasjon for tunge kjøretøy. 

LES OGSÅ: Rassikringsprosjektet ved Marstein i Romsdalen åpner før vinteren

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.