– Nå er vi klare til å ta det neste store steget for å bygge verdens dypeste og lengste undersjøiske veitunnel. Dette er nummer to av tre kontrakter på over tre milliarder kroner. E04-kontrakten starter på Bokn i Nord Rogaland og går halvveis mot Kvitsøy.
– I lengde og størrelse er den lik som E03 som vi lyste ut i fjor. Interessen ved den forrige utlysningen viste at det er mange nasjonale og internasjonale entreprenører som er klar til å bli med på Rogfast-eventyret. Vi håper interessen for denne er like stor, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Oddvar Kaarmo.
Fakta om E04:
- Entreprise E04 hovedtunnel nord, skal bygges som en 9,2 kilometer lang toløpstunnel med tverrsnitt 2xT10,5.
- Tunnelen skal ha betongelementer i vegg og tak.
- Det skal bygges 12 tekniske bygg, 6 pumpestasjoner samt en del mindre konstruksjoner i tunnelen.
- Det skal bygges portaler, ett teknisk bygg i dagen, ei bru, en kulvert og 1,4 kilometer firefeltsvei i dagen og en kilometer lokalveier.
- Det skal etableres til sammen fem sjøfyllinger i Haugaland distriktet, der det meste av steinen fra tunnelen skal plasseres. Tre av fyllingene skal plastres.
Skal stå ferdig i 2033
Kontraktsformen er enhetspris med prekvalifisering og forhandling.
Byggherreanslag på denne delen av Rogfastprosjektet lyder på 3,5 milliarder kroner.
Rogfast er en del av fergefri E39 og blir 26,7 kilometer lang når den står ferdig i 2033.
Det blir tilbudskonferanse og befaring i Arsvågen på Bokn 15. mars 2022. Entreprenører som ønsker å delta i prekvalifisering må søke innen 8. april. 2022