Etter laaang og utålmodig ventetid på en trøbbelfri innlogging i nettbanken, skjer ting fort denne høsten.
For en snau måned siden røpet bankenes teknologileverandør BankID at en løsningen straks ville være klar.
13 dager senere var BankID 2.0 sluppet, kjemisk fri for ekstra programnedlastinger som stopper tilgang til nettbanken.
Alle plattformer
Kortversjonen er at den fungerer med kun brukernavn, passord og kodebrikke.
Og løsningen fungerer på alle plattformer, som smarttelefon, nettbrett og pc.
Den er utviklet i samarbeid med bankene, der DNB, Nordea, Danske Bank, SpareBank 1 og Sparebanken Vest har deltatt i prosjektet.
Nets og Knowit har utviklet løsningen.
Les også: TUs lesere har talt: Dette er de mest irriterende programmene
Flere på hugget
Som brukere av nettbanken ble vi bedt om å smøre oss med enda litt tålmodighet etter at ting var ferdig.
Bankene og deres it-leverandører måtte få litt tid til å bli kjent med og sette i verk nyvinningen.
Men noen var mer rede enn andre: Digipost var klar samme dag som 2.0 ble sluppet hos BankID 24. september.
Og Sparebank 1 kom hakk i hæl med java-fri løsning for forsikrings- og pensjonstjenester mandag.
Les også: Dette er kortsvindlernes 5 sleipeste teknikker
Nordea først med bank
Tirsdag denne uken var Nordea ferdig med sine tilpasninger i nettbanken og er dermed førstemann med Bank ID 2.0 i nettbanken.
– De første som får benytte den nye løsningen er Nordeas bedriftskunder som benytter nettbank, i tillegg til forsikringskundene i Nordea Liv, melder BankID på sitt nettsted.
I løpet av uken blir også løsningen tilgjengelig for nesten 600.000 privatkunder i Nordeas nettbank.
Noen må vente
De aller fleste bruker DNB - landets største bank med to millioner kunder i privatmarkedet.
Der går det ikke så fort i svingene, og en løsning er klar først i neste måned.
– Vi jobber med å få på plass en java-fri nettbank. Systemene her i huset er imidlertid litt mer komplekse enn hos enkelte andre i vår bransje, så det tar litt tid. I november kommer vi til å gå ut med en Java-fri løsning, sier informasjonsdirektør Even Westerveld hos DNB til Teknisk Ukeblad.
Les også:
Er vi klare for pengetransaksjoner via Facebook?