HYPERLOOP

Den første fullskala Hyperloop-banen vises frem

Se bilder og video.

Marius ValleMarius ValleJournalist
8. mars 2017 - 19:01

Hyperloop One har vist frem de første bildene av fullskalaanlegget sitt utenfor Las Vegas i Nevada i USA. 

Fullskala betyr i dette tilfellet at komponentene er i den skalaen de eventuelt vil produseres i. For testbanen er bare 500 meter lang. 

Rørene Hyperloop skal gå i har en diameter på 3,3 meter, og danner grunnlaget for det Hyperloop One beskriver som et funksjonelt Hyperloop-system.

Systemet, kalt DevLoop, skal demonstreres offentlig en gang før sommeren.

Bildene ble vist frem i forbindelse med Hyperloop Ones deltakelse på Middel East Rail-konferansen i Dubai denne uken.

Selskapets direktør, Rob Lloyd, hevder at de nå er posisjonert til å kunne levere den første fungerende Hyperloop-installasjonen. 

Dette er det første fullskala testanlegget for Hyperloop. <i>Foto: Hyperloop One</i>
Dette er det første fullskala testanlegget for Hyperloop. Foto: Hyperloop One

Skal bli 3,2 kilometer lang

Til nå har Hyperloop One demonstrert en prototype av fremdriftssystemet. Dette ble testet i mai i fjor, hvor prototypen ble testet i friluft, og ikke i et lavtrykkrør.

Selv om en 500 meter lang testbane er et godt stykke unna det som trengs for å teste et komplett system, er det et håndgripelig resultat, og et viktig steg på veien mot et ferdig system.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Teknisk Ukeblad Media
Ny app: Slik blir TU bedre på mobil

DevLoop er utstyrt med vakuumpumpe som vil gjøre det mulig for Hyperloop One å teste forskjellige løsninger. 

Når testbanen er ferdig bygget, skal den være 3,2 kilometer lang.

Forsøker å overtale gulfstatene

Testbanen bygges i Nevada-ørkenen. <i>Foto: Hyperloop One</i>
Testbanen bygges i Nevada-ørkenen. Foto: Hyperloop One

At fremdriften ble vist frem under transportkonferansen i Dubai var ikke tilfeldig. Hyperloop One forsøker å selge inn et nettverk av Hyperloop-baner i Gulf-statene, og ser for seg at transportmetoden kan knytte landene tettere sammen, og skape en samlet økonomisk blokk.

Fire av de seks landene i Golfrådet (GCC) har ifølge Lloyd vist interesse, men han ønsker ikke å si hvilke, skriver Bloomberg. De forente arabiske emirater, Kuwait, Bahrain, Saudi-Arabia, Oman og Qatar er de aktuelle statene.

Men Hyperloop One konkurrerer med et eksisterende initiativ for å knytte landene sammen med jernbane. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Bli en mester i skytjenester
Bli en mester i skytjenester
Hyperloop One forsøker å selge inn et Hyperloop-system som kan knytte landene på den arabiske halvøyen tettere sammen. <i>Foto: Hyperloop One</i>
Hyperloop One forsøker å selge inn et Hyperloop-system som kan knytte landene på den arabiske halvøyen tettere sammen. Foto: Hyperloop One

Lloyd mener imidlertid at gulfstatene vil være et av de beste stedene i verden å introdusere Hyperloop. Det kan gjøre reisen mellom Dubai til Abu Dhabi mulig å gjennomføre på 12 minutter, eller til Riyadh på 48 minutter.

Disse reisene tar i dag henholdsvis 1,5 timer og 9 timer i bil.

Europa på kartet hos de to største

Selskapet har også gjort fremstøt i India, og ser muligheter i Australia, Canada, og deler av Nord-Europa, sier Lloyd til Bloomberg.

Vakuumpumpesystemet til testbanen i Nevada. <i>Foto: Hyperloop One</i>
Vakuumpumpesystemet til testbanen i Nevada. Foto: Hyperloop One

Konkurrent Hyperloop Transportation Technologies har på sin side også gjort fremstøt.

De har signert en avtale om å utforske muligheten for bygging av en Hyperloop mellom Brno og Bratislava i Slovakia.

Nylig annonserte de også at de skal etablere et forsknings- og utviklingssenter i Toulouse i Frankrike.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.