Commercial Aircraft Corporation of China (Comac) har for første gang fløyet passasjerflyet C919.
Klokka 14 lokal tid (08.00 norsk tid) tok flyet av fra Shanghai Pudong lufthavn.
B-001A heter testflyet som hadde med seg en besetning på fem på den første flygningen. Planen ved start var å komme opp i en høyde på rundt ti tusen fot over Østkinahavet.
Norske deler
C919 ble rullet ut av hangaren og vist fram for første gang høsten 2015. Dette er et smalbuksfly der grunnversjonen har 158-168 passasjerseter og rekkevidden er 2.200 nautiske mil (4.075 km).
De første flyene utstyres med CFM Leap-1C, en variant av motorene som også sitter på nye Airbus A320 Neo og Boeing 737 Max.
Planen er at C919 etter hvert skal benytte kinesiske flymotorer. AVIC Commercial Aircraft Engines (ACAE) er det statlige selskapet som er i ferd med å utvikle motoren CJ1000. Denne får norske deler:
I slutten av februar i fjor vant GKN Aerospace Norway kontrakten om å levere akslinger.
I første omgang er det snakk om å produsere deler til utviklingsfasen. Men det er også inngått en intensjonsavtale om å levere til videre produksjon. Kongsberg-selskapet ser også på muligheten for å produsere flere komponenter til motoren. I tillegg har de ambisjoner om å levere deler til den CJ2000-motoren som er beregnet på Comacs kommende langdistansefly.
- Brasiliansk flyflørt på valentinsdagen: Widerøe blir først med ny flytype
Fra 2016 til 2020
I november 2010 åpnet flyshowet i Zhuhai med at Comac viste fram en fullskalamodell av cockpit og framre del av kabinen på passasjerflyet C919.
Da la de samtidig fram det vi da beskrev som en ambisiøs tidsplan, nemlig at flyet skulle være ferdigdesignet i 2012, med jomfrutur i 2014 og sertifisering og levering til de første kundene i 2016.
Nå er målet at flyet skal settes i drift innen 2020. Comac har også hatt enorme forsinkelser i utviklingsprogrammet av MD-90-kopien ARJ-21.
I rettferdighetens navn vet alle som følger det minste med på flyindustrien at forsinkelser heller er regelen enn unntaket. Det er nok av ferske eksempler på at det kan oppstå kostbare og tidkrevende problemer med innfasing av ny teknologi. Det gjelder alle, enten vi snakker om Boeing 787 Dreamliner eller Airbus A350 XWB.
Noen andre ferske flyprodusenter har langt større krise. Et eksempel er Mitsubishi Aircraft som opprinnelig hadde planer om å levere de første Mitsubishi Regional Jet (MRJ) i 2013. Siden har hoder rullet i toppledelsen, og nå er også dette flyet siktet inn på å settes i drift i 2020.
- Comac C919: Kinas nye passasjerfly får norske motordeler
Halv pris
Flyet er designet for å konkurrere med de to totalt dominerende kort- og mellomdistanseflyene fra Boeing og Airbus, altså B737 Max og A320 Neo.
Katalogprisen på flyet skal ligge på rundt 50 millioner dollar, ifølge kinesiske medier.
Til sammenligning er den gjennomsnittlige listeprisen for en A320 Neo nå i år 108,4 millioner dollar, mens en B737 Max 8 i snitt selges for 112,4 millioner dollar. A319 Neo ligger på 99,5 USD og B737 Max 7 ligger på 92,2 USD.
Comac så langt notert seg for 570 bestillinger fra 23 forskjellige kunder på flytypen. Lanseringskunden er China Eastern Airlines.
- Vi fikk prøve: Kan en uerfaren passasjer overta og lande et Boeing 737?