Audi presenterte i går sitt årsresultat, og delte samtidig noen flere detaljer om den kommende elektriske SUV-en E-tron Quattro.
De lanserte også en ny konseptbil, kalt Audi E-tron GT. Dette er en firedørs sportsbil som skal komme i produksjon i 2020.
Bilen skal være den tredje elbilen i vanlig serieproduksjon fra Audi, og skal vises frem som konseptbil senere i år. E-tron GT skal bygges ved Audis fabrikk i Böllinger Höfe, som i dag bygger sportsbilen Audi R8.


Dette blir første elbilproduksjon for Audi i Tyskland. De andre Audi-elbilene produseres i Belgia.
- Les også: Nå er prisen på Audis elbil klar
Deler plattform med Porsche
Meningen er at E-Tron GT skal ta over som bilprodusentens sportsbilflaggskip, sa Audi-direktør Rupert Stadler under pressekonferansen i går.
Autonews skriver at bilen skal bygges på Volkswagen-gruppens plattform kalt J1. Denne benyttes i dag av Porsche Mission E, som skal komme i salg neste år.

J1 utvikles videre til plattformen PPE (Premium Platform Electric) sammen med Audi, og det er trolig denne E-tron GT skal bygges på. Stadler har tidligere sagt til tyske Automobil-produktion.de at den første PPE-baserte bilen vil lanseres tidligst i 2020.
Fra før av har Bentley sagt at de vil utvikle en bil på J1-plattformen, som altså trolig betyr at den skal bygges på PPE.
Alle disse bilprodusentene er under Volkswagen-paraplyen, så det gir mening at de deler grunnlag.
Det er allerede kjent at Porsche utvikler en elbilplattform for superbiler, kalt SPE. Denne skal tas i bruk i 2025, og vil sannsynligvis brukes av flere i Volkswagen-konsernet, som for eksempel Lamborghini og Audi.
- Audis elbilsjef: – Leverandørene har nok tenkt at Audi har gått fra vettet
Storstilt elbilsatsing

Når det gjelder den kommende elbilen fra Audi, er det kjent at den skal utvikles av Audi Sport, og at den kommer sent i 2020. Det er samme gruppe internt i Audi som utvikler sportsbilen R8, og versjonen R8 V10 plus, som er den raskeste serieproduserte bilen fra Audi noen gang.
Utover dette er lite kjent om E-tron GT. Audi har i alle tilfeller kommet i gang med sin elbilsatsing, som foreløpig består av E-tron Quattro, og neste år E-tron Sportback.
Når de eventuelt kommer til å utvide med mer «folkelige» modeller er uvisst, men Volkswagen-konsernet har store elbilplaner de kommende årene. Frem mot 2022 skal de produsere elbiler på 16 av sine bilfabrikker.


Konsernet skal selge tre millioner elbiler i året innen 2025, meldte konsernsjef Matthias Müller nylig.
- Les flere saker om elbil.