Foreløpig har tunnelen bare midlertidig brukstillatelse, og når den er helt ferdig og godkjent vil det bli det bli en skikkelig åpningsmarkering, forteller Vestland fylkeskommune som har bygget prosjektet til 268 millioner kroner.
Det er en rasfarlig strekning som nå er erstattet med tunnel samt ca 2 kilometer med ny tunnel.
Prosjektet hadde håpet få de siste godkjenningene fra Vegdirektoratet allerede før fellesferien, men slik gikk det ikke. Flere avvik måtte rettes opp, blant annet bytte av kablene til vifter og innstallering av bommer utenfor tunnelen.
– Mange av de som kjører forbi her daglig har nok vært utålmodige, siden tunnelen tilsynelatende har sett ferdig ut, og det forstår jeg. Gjennom høsten har vi jobbet hardt for å utbedre mangler og gjennomføre obligatoriske tester av styringssystemet. Vi har blant annet byttet 3000 meter kabel inne i tunnelen, forteller prosjektlederen.
Gleden var derfor stor da de fikk meldingen om at tunnelen nå får midlertidig brukstillatelse. Det betyr at tunnelen kan åpnes for trafikk, men må ha fartgrense 70 km/t i timen i påvente av de siste avvikene blir rettet opp.
Oppgraderte tunnel for 235 millioner – nå er den for lav