DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Den nye driftskontrakten i Vestfold kan bli Norges største - består av 900 kilometer veg

Ny kjempekontrakt i Region sør.

E18 gjennom hele fylket inngår i den nye kontrakten Vestfold Vest.
E18 gjennom hele fylket inngår i den nye kontrakten Vestfold Vest. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix
6. juni 2018 - 15:21

Den nye driftskontrakten Vestfold Vest blir enda et pilotprosjekt i regi av Statens vegvesen Region sør. Kontrakten lyses ut over sommeren en gang, og starter 1. september 2019.

– Dermed får entreprenøren svært god tid til å forberede seg, og det er til fordel for alle parter, sier seksjonssjef Tore Jan Hansen i Region Sør.

Kontrakten består av rundt 900 kilometer veg i Vestfold, deriblant hele E18 samt vegnettet vest for europavegen. Det er en del kilometer mer enn Telemark vest-kontrakten på 843 kilometer (også den på åtte år), som Mesta nylig fikk med en pris på 799 millioner kroner.

Hansen ønsker ikke å si så mye om antatt kontraktspris, men antyder at Vestfold Vest-kontrakten fort kan bli Norges største driftskontrakt målt i antall kroner. Driften av firefelts E18 gjennom hele fylket blir en tung del av oppgaven.

Kontraktsstrukturen i Vestfold endrer seg dermed fra en tredeling (kontraktene Vestfold nord, øst og sør) til en todeling (øst og vest) hvor E18 er skillet.

LES OGSÅ: Rekordstor driftskontrakt på 800 millioner kroner undertegnet tirsdag kveld

Gode erfaringer fra Telemark Vest

Mange av prinsippene i den nye Vestfold-kontrakten baserer seg på erfaringer fra nettopp Telemark Vest, men det er ennå ikke avgjort hvordan tildelingskriteriene skal vektes.

– Fra byggherresiden ser vi at med kontrakter for eksempel Telemark Vest så våger entreprenørene å kalkulere inn det som trengs. Vi er ikke på leit etter å kutte pris, men vi ønsker en best mulig forberedt entreprenør, sier Hansen.

– Åtte års varighet er noe av det viktigste med kontrakten. Og vi krever at hovedentreprenøren skal være tilstede, fortsetter han.

Vil ikke ha postkasseselskaper

– At det er blitt flere og flere såkalte postkasseselskaper er en utvikling vi ikke er fornøyd med. Vi ønsker å se å se kontraktpartneren mer ute på vegen, og vi har plukket ut noen sentrale maskingrupper hvor vi forlanger at hovedentreprenøren skal eie utstyret selv, sier Hansen.

– Førstelinjebilen som går ut på E18 i Vestfold Vest skal være hovedentreprenøren sin bil, med logo og alt som er. Det betyr at hovedentreprenøren må bruke mer penger på utstyr, så vi har også sett på en fornuftig utnyttelse av utstyret gjennom hele året, og knytter det opp mot vedlikeholdstiltak. Ellers blir det bare en kostnadsdriver, sier han.

Miljøkrav er også tilstede. Kontrakten setter de strengeste utslippskrav til alt utstyr som skal brukes i kontrakten, Euro 6 på lastebil og Steg 4 på maskiner.

Dessuten stilles det krav om at en viss prosentandel av timeverkene i drift skal være utført av lærlinger.

Kontraktsformen er utviklet i et samspill mellom Vegvesenet, staten og fylket. Kontrakten er godkjent i hovedutvalget for samferdsel i Vestfold fylke, og skal trolig opp i fylkestinget for behandling på forsommeren.

LES OGSÅ: Vegvesenet varsler heving av 100-millionerskontrakt med entreprenør

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.