PROSJEKTER

Den nye gang- og sykkelveien i Blakstadkleiva fv. 42 er offisielt åpnet

Omsider kom dagen da det ble satt et byggeteknisk punktum for problemprosjektet ny gang- og sykkelvei i Blakstadkleiva på fylkesvei 42 i Froland. Nå ligger den der - ny, fin, offisielt åpnet og ferdigstilt.

Fylkesordfører i Agder, Arne Thomassen (H), og ordfører i Froland, Ove Gundersen (Kr.F), sto sammen for snorklippingen i Blakstadheia. Ivrige tilskuere er inviterte barn fra Blakstadheia SFO.
Fylkesordfører i Agder, Arne Thomassen (H), og ordfører i Froland, Ove Gundersen (Kr.F), sto sammen for snorklippingen i Blakstadheia. Ivrige tilskuere er inviterte barn fra Blakstadheia SFO. Foto: Thor Søndenaa
Thor SøndenaaJournalist
23. aug. 2023 - 00:14

 – Dette er det mest krevende prosjektet jeg har hatt i min tid som fylkesordfører, sa Arne Thomassen (H), fylkesordfører i Agder, blant annet da han foretok den offisielle åpningen av den nybygde gang- og sykkelveien.

Anleggsarbeidene startet opp første september 2021 og skulle ta drøyt tre måneder. Et usedvanlig kranglete og ustabilt fjellparti har ført til utsettelse etter utsettelse. Slik at den totale byggetiden nå nesten har nådd opp i to år.

Både Norge og Sverige har strømforbindelse med Tyskland gjennom sjøkabler, men nå sier Sverige nei til en ny kabel.
Les også

Sverige: Avslår ny strømkabel til Tyskland

Rosende ord fra ordfører og fylkesordfører

Både Thomassen og ordfører i Froland, Ove Gundersen (Kr.F), berømmet entreprenøren, Gauslå & Sønner AS, som har maktet å gjennomføre prosjektet uten alvorlige uhell. Gleden var stor da de i felleskap kunne klippe snora og erklære veien for åpnet. De rettet også en stor takk til Frolands innbyggere og næringsdrivende som har holdt ut med lang og kronglete omkjøringsvei mens fylkesveien har vært holdt stengt.

Barn fra Blakstadheia SFO var invitert til å være med på åpningen. Stemningen var høy da de fikk servert både bløtkake og brus.

Prosjektleder i Agder fylkeskommune, Siri Thorvaldsen Vevstad <i>Foto:  Thor Søndenaa</i>
Prosjektleder i Agder fylkeskommune, Siri Thorvaldsen Vevstad Foto:  Thor Søndenaa

Tørre tall for prosjektet

Agder fylkeskommune ved prosjektleder Siri Thorvaldsen Vevstad bifalt de rosende ordene og var høylig imponert over arbeiderne som både med og uten maskiner har jobbet i den stupbratte og ustabile fjellveggen gjennom hele anleggsperioden. Hun presenterte også de tørre tallene for prosjektet:

  • 750 meter ny gang- og sykkelvei er ferdig bygget.
  • Under veien er det lagt ned 6.300 meter trekkerør samt vann/avløp for Froland kommune.
  • Ekstra sikringsgjerde er bygget mellom gang- og sykkelveien og fylkesveien
  • 1.040 sikringsbolter 2,5 - 5 meter holder fjellmassene på plass sammen med 485 ekstra solide 15 meter lange bolter. Nordisk Fjellsprengning AS har stått for sikringsarbeidet.
  • 8.500 kvadratmeter sikringsnett er lagt ut.
  • 35.500 arbeisdstimer er lagt ned i prosjektet. I tillegg kommer timene som har gått med til Velde Asfalt  og Sirdal Veibetong.

Forhandler om sluttoppgjøret

 – Dette prosjektet har medført store kostnader for oss som byggherre, slo fylkesordføreren fast i talen samtidig som han innrømmet at byggherre og entreprenør i øyeblikket ikke er enige om sluttoppgjøret.

8.500 kvadratmeter sikringsnett er lagt ut på fjellet i Blakstadheia som sikring. <i>Foto:  Thor Søndenaa</i>
8.500 kvadratmeter sikringsnett er lagt ut på fjellet i Blakstadheia som sikring. Foto:  Thor Søndenaa

– Men vi skal bli enige, fastslo han med stor optimisme overfor de fremmøtte.

Etter det Veier24 kjenner til, er fohandlingene igang. Og så langt er de holdt i det som beskrives som «en god atmosfære».

En buss i anbudet Oslo Indre by. Bussen har utslippsfri oppvarming ved hjelp av konvensjonelle elektriske varmeovner.
Les også

Ble advart mot kun el-oppvarming: Pekes på som en viktig årsak til busskaoset i Oslo

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.