Når Daimler AG lanserer en ny generasjonen hydrogenbiler, er det med lagringsteknologi fra Hexagon Composites.
Selskapet, som har hovedkontor i Ålesund, skal levere hydrongentankene til den kommende Mercedes-Benz GLC F-Cell, melder selskapet i en børsmelding.
- Hexagon Ragasco: Norges smarteste
Raufoss og Lincoln
Det er datterselskapet Hexagon Lincoln i Nebraska i USA som skal produsere komposittankene, mens Hexagon Raufoss skal lage innerbeholderen i polyamid.
De nye sylindertankene er resultatet av flere års forskning, utvikling og testing sammen med Daimlers datterselskap NuCellSys, heter det fra Hexagon.
Verken Hexagon eller Daimler har gått ut med noe volum på kontrakten.
– Dette er den første serieleveransen i Europa. For oss markerer det også den første ordre for serieleveranse etter at vi etablerte hydrogen som eget forretningsområde i vinter, opplyser kommunikasjonsssjef Solveig D. Sæther.
Selskapet har fra før en rekke leveranser til Daimler.
Både første og andre generasjon F-Cell, basert på henholdsvis A- og B-klasse, og samtlige gassmodeller siden 2008 - det vil si to generasjoner B-klasse og en E-klasse til dags dato.
Kan lades eksternt
Nå er det altså GLC F-cell som er i ferd med å utvikles. Den skal lanseres på bilmessa i Frankfurt om et år.
Teknisk Ukeblad omtalte den første gang før jul i fjor, og i sommer slapp Daimler flere tekniske detaljer i forbindelse med presentasjonen av deres elektrifiseringsstrategi.
Den nye brenselcellemodellen kommer med en nyvinning: Et lititumionebatteri med en kapasitet på 9 kWh kan lades opp på forhånd og gi en batterirekkevidde på cirka 50 km.
Altså som på eksisterende plug-in-hybrider, eksempelvis GLC 350 e 4MATIC.
Hver bil skal utstyres med to hydrogentanker med samlet kapasitet på 4 kg H2 og en NEDC-rekkevidde på 500 km. Mens 700 bar-tankene lages i Norge og USA, produserer Daimler hele hydrogentanksystemet på sin fabrikk i Mannheim i Tyskland.
Når det gjelder den resten av den hydrogenelektriske drivlinja, er selve brenselcellestacken utviklet i Canada i samarbeid med Ford (Automotive Fuel Cell Cooperation, AFCC), og produsert av Mercedes-Benz Fuel Cell (MBFC) i Tyskland.
Det er NuCellSys utenfor Stuttgart som har ansvaret for å sette alle komponentene sammen til et fungerende brenselcellesystem som tar om lag 30 prosent mindre plass enn på eksisterende MB F-Cell og får plass i motorrommet.
Dessuten har de, ifølge Daimler, redusert bruken av platina i cellestabelen med 90 prosent.
- Norsk teknologi: Løser problem med hydrogenfylling