I romjula ble dekket og skroget på Gjøa sammenstilt på vannet utenfor Aker Solutions Stord. Med 25 millimeters nøyaktighet ble de to enorme konstruksjonene satt sammen. Dermed flyter Gjøa på egne turkise ben.
Dermed er det mye ledig kapasitet i verkstedhallene på det tradisjonsrike verkstedet, og de ansatte håper nå at de vinner fram med sitt tilbud på Goliat-plattformen.
Kan ta tid
Gjøa konstrueres og bygges av Aker Solutions. Selve skroget er bygget av Samsung i Korea, mens dekket i alt vesentlig er bygget ved verkstedet på Stord. Leirvik Module Technology har bygget boligkvarteret. Foreløpig er dette den siste oljeplattformen som er bygget i Norge. Dersom Goliat går til utlandet, kan det være den siste på flere år som bygges og utrustes til bruk på norsk sokkel her i landet.
Flere felt
Plattformen er en en halvt nedsenbar konstruksjon, ikke ulik Snorre B. Selve feltet ligger sørvest for Florø. Utbyggingen omfatter feltene Gjøa, Vega og Vega Sør som er undervannsutbygginger tilkoplet Gjøøa-plattformen. Havdypet er rundt 350 meter.
Gass til Storbritannia
Plattformen har kraft fra land med en kabel inn til varmekraftverket på Mogstad. I tillegg finnes en gassturbin om bord for å sikre kraft og å dekke varmebehovet i prosessen på plattformen. Produsert olje vi sendes i rør til Troll II rørledninger som går til Mongstad. Gassen sens i rør til FLAGS(Far North Liquids and Associated Gas System) som fører gassen til Storbritannia ved St. Fergus.
29 milliarder
Utbyggingskostnadene er på 29 milliarder kroner. Det er Statoil som står for utbyggingen, mens det er Gaz de France – Suez som er operatør på feltet.