Det er Vinterfriksjonsprosjektet innen Statens vegvesen under ledelse av Roar Støtterud som de siste vintrene har tatt med seg leverandørene til Dombås, for å teste ut og måle effekten av det strøutstyret for sand og salt som er på markedet. I år var det særlig de nye sprederne for fastsandmetoden, hvor sanden blir gjennomdynket av varm vann, som fikk oppmerksomhet,.
Den pratiske gjennomføringen skjedde i regi av SINTEF og deres prosjektansvarlige Torgeirs Vaa, som forøvrig har vært utførende enhet på alle forsøkene som er gjort i forbindelse Vintervedlikeholdsprosjektet. Bare til å gjennomføre de omfattende testene var det et arrangørkorps for å tilrettelegge, oppmerking, måling og registrering av data på et 30-talls funksjonærer. På det meste var 70 - 80 personer på plass langs prøvestrekningene, som gikk på flott vinterføre både på Dovrefjellet og på riksveg 136 forbi Lesja.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Alle på plass
Det var mange store biler og utstyr på plass under uken som vintertesten ble gjennomført. Her var produsenter som Epoke, Veimas, Schmidt, Falköping, Artic Machine og Grindvold/MecTec på plass, med sine egne leverandør- og fabrikkteam både for å kjøre og justere utstyret optimalt før testene.
- Disse testene har ikke noe mål av seg å være noen konkurranse om hva som er best eller dårlig., forteller Roar Støtterud til Våre Veger. - Hovedmålet er å holde nær kontakt med utstyrleverandørene og holde fokus på forhold som har med utbredelse av fastsandmetoden. Men vi ønsker å sammenligne sprederne under samme føreforhold og målingsrutiner. Mesteparten av det utstyret vi ser her oppe er nytt, og også produsentene er opptatt av å måle effekt og funksjon i sammenligning med andre, sier Støtterud.
Rene X-files
Roar Støtterud er kategorisk på at fastsandmetoden er kommet for å bli. - Sammenlignet med tradisjonell tørrsand på iset underlag, gir denne metoden en X-files følelse: Du tror det ikke før du ser det! Tørrsand på veger med litt trafikk er så godt som ubrukelig. To biler er nok til å blås bort sanda som ligger løst på isen. Fastsandmetoden sprer ut en varm slurry som bare etter sekunder har festet seg til isen, og som gir en langtidseffekt i friksjon som ingen andre metoder kan vise maken til.
Både Luftforsvaret og Avinor har vært med på disse testene, og metoden er allerede innført som standard på en rekke flyplasser i Nord-Norge. Odd Richard Wang fra Luftforsvarets vedlikeholdsavdeling i Bodø, forteller at dette har vært en revolusjon for dem.
- I tillegg til at friksjonen er betraktelig forbedret på flyplassene under alle forhold med is og dermed gir økt flysikkerhet, har dette medført store besparelse i sandforbruket. Selv NASA har godkjent å lande sine fly på hvor fastsandmetoden er brukt, noe de ikke gjør ved vanlig sanding.
Store investeringsbehov
I dag er det solgt rundt 50 fastsandspredere her til lands. Men i lys av at Statens vegvesen alene hadde rundt 1700 sandspredere da de selv hadde produksjonsvirksomhet, forteller det om store investeringer i nytt utstyr i årene som kommer. Inneværende år er det mange, store driftskontrakter ute på anbud, og leverandørene antar at salget av fastsandspredere vil skyte fart
- Metoden er ferdig og dokumentert, men det gjenstår foreløpig mye i teknologiutviklingen, forteller Støtterud som en oppsummering på årets vintertest. - Stabiliteten på utstyret er foreløpig ikke godt nok, det viser de ujevne måleresultatene. Men alle er nå på banen, og det er positivt i forhold til videre utvikling av fastsandmetoden, sier vegvesenets Roar Støtterud.