Entreprisen heter E102 Fornebukrysset-Strand, og omfatter blant annet bygging av 2,3 kilometer ny E18 mellom nettopp Fornebukrysset og Strand i Bærum.
Store deler av europaveien legges under bakken, enten som del av Høviktunnelen eller Stabekklokket. I tillegg er ny veiforbindelse til Fornebu (Vestre lenke) en del av prosjektet, samt hovedsykkelvei mellom Fornebukrysset og Strand. Og det blir endringer i lokalveisystemet.
Rundt 60 større og mindre konstruksjoner og tekniske bygg inngår i kontrakten med Skanska.
– Det er et komplekst puslespill som skal på plass med mange brikker som skal legges. Og jobben skal det skal vi gjøre på en sikker måte og på en måte som tar hensyn til omgivelsene våre, sa vegdirektør Ingrid Dahl Hovland da starten på prosjektet ble markert i dag.
80 prosent av massene skal gjenbrukes
Vegdirektøren var særlig opptatt av at det på entreprisen er satt ambisiøse mål og krav til bærekraft, heter det i en pressemelding fra Vegvesenet.
I kontrakten med Skanska står det at anlegget skal oppnå karakteren «Excellent» i Breeam Infrastructure (et klassifiseringssystem som dokumenterer omfanget av bærekraftsarbeid for infrastrukturprosjekter).
Blant annet skal 80 prosent av massene fra anlegget gjenbrukes. Skanska har også forpliktet seg til å redusere prosjektets klimaavtrykk med ti prosent sammenlignet med Vegvesenets krav.
Og alle skal trygt hjem
Konserndirektør Stein Ivar Hellestad viste til at Fornebukrysset-Strand er Skanskas fjerde kontrakt på E18 Lysaker-Ramstadsletta. Han understreket at sikkerhet også i dette prosjektet skal spille hovedrollen.
– Det skal være sikkert for oss som jobber her, de mange som har hus her, alle som sykler, alle som går, for skoler og for alle andre som ferdes nær anleggsområdet. Vårt mål er; alle skal komme trygt hjem, understreket han.