Kontraktsverdien er 3-3,5 milliarder kroner, og er den største kontrakten på Norges største vei- og tunnelprosjekt.
– Vi forventer stor interesse for kontrakten, både fra norske og utenlandske entreprenører. I første omgang er det prekvalifiseringen, der entreprenørene må søke om å få delta i sjølve tilbudskonkurransen. Fristen for innlevering av søknad er 21. november, sier prosjektleiar Tor Geir Espedal i Statens vegvesen i en pressemelding.
Det skal sprenges 20,6 kilometer tunnel, bygges 4,5 kilometer vei og fem nye bruer på Kvitsøy. I tillegg skal det sprenges to ventilasjonssjakter som begge er 10 meter i diameter og som skal 250 meter ned til begge løpene under Kvitsøy.
– Teknisk er dette den av tre kontrakter med størst utfordringer, også med logistikken. Det skal produseres store mengder betong, for eksempel skal det monteres 340.000 kvadratmeter med vegg- og takelement, sier Espedal.
Det blir arrangert befaring for interesserte entreprenører på Kvitsøy 16. oktober.
LES OGSÅ: Rogaland fylkeskommune gir etter for presset - gir milliardgaranti til Rogfast