Søndag skrev Teknisk Ukeblad at kun halvparten av de som skal jobbe på Fornebu når området er ferdig bygget vil få et kollektivtilbud, selv når Fornebubanen er bygget ut.
Til tross for at en t-baneløsning vil gi en dobling av dagens kapasitet, på 6000 mennesker i rushtrafikken, er ikke det nok når 25.000 mennesker skal jobbe på samme sted, ifølge Håkon Haugli, administrerende direktør i Abelia, foreningen for kunnskaps- og teknologibedrifter i NHO.
Mindre attraktivt arbeidssted
Abelia representerer flere store teknologibedrifter på Fornebu, og Haugli kan fortelle om stadige henvendelser fra de ansatte i bedriftene som dreier seg om kollektivtilbudet til og fra området.
– Fornebu er den største teknologiklyngen vi har i Norge. Transportutfordringene til og fra Fornebu er en stor kilde til bekymring for mange av de som arbeider der, sier han.
Og legger til at trengselen på dagens busser er for stor.
– Bussene står i kø på samme måte som bilene. Det gjør Fornebu til et mindre attraktivt sted både å jobbe og å bo, sier han.
Les også: Se hva arkeologene fant ved Follobane-traséen
– En katastrofe
Haugli mener det er helt essensielt at Fornebubanen bygges ut, og det raskt.
– Det vil være en katastrofe om Fornebubanen ikke kommer. Regjeringspartiene hadde løftet om banen som et av sine første, felles, valgkamputspill. Nå må de følge opp og ta nødvendige grep slik at det som i så mange år har vært en ide kan bli en realitet, sier han.
Dersom banen ikke realiseres, vil den ifølge Haugli bli et stort hinder for bedriftene på Fornebu.
– Uten banen vil bedriftene ha langt dårligere muligheter for å utvikle seg og vokse. I konkurransen om arbeidsplassene vil folk velge å jobbe et sted de slipper å sitte i kø til i timesvis.
Les også: Derfor jobber de 24 timer i døgnet når det er buss for tog
Sprengt kapasitet
En av bedriftene som ligger på Fornebu er Evry. Her tar 70 prosent a v de ansatte kollektivt til og fra jobb per i dag. Eldar Valde, ansvarlig for eiendom i Evry, regner med at enda flere ville valgt kollektivt om tilbudet var bedre.
– Med enda flere bedrifter på vei til Fornebu vil det ikke være nok kapasitet med dagens kollektivtilbud. Det er helt essensielt at en baneløsning kommer på plass nokså raskt, sier han.
– Når Fornebubanen er bygget ut vil det være plass til halvparten av de som arbeider på Fornebu kollektivt, holder det?
– Siden 70 prosent av våre ansatte tar kollektivt holder det ikke at Fornebubanen kun vil gi et tilbud til 50 prosent av næringslivet på Fornebu, sier Valde.
Men legger vekt på at selskapet er svært positive til en baneløsning, og ser mange fordeler ved den.
– Fornebubanen vil gi de ansatte her en raskere transportløsning. Samtidig er banen mer miljøvennlig enn bussen, og har bedre kapasitet, sier han.
Les også:
Fornebubanen kan bety farvel til motorvei gjennom Oslo
Tysk ekspert mener kollektivtilbudet i Oslo er for godt
Disse fjordkryssingene kan endevende biltrafikken på Østlandet