Det er nå en drøy måned siden den fatale brukollapsen der 43 personer mistet livet. I det siste har man diskutert forskjellige løsninger for hva som skal erstatte brua i Genova i Italia.
Veiselskapet får skylda
I forrige uke gikk landets transportminister Danilo Toninelli ut og gav veiselskapet Autostrade skylden for kollapsen.
– De har skylden fordi de ikke gjorde godt nok vedlikehold, og de vil ikke få kontrakten med å bygge den opp igjen, sa han ifølge Reuters.
Autostrade drifter 3000 kilometer av landets motorveier, og flere ministre har anklaget selskapet for å ta ut for store overskudd. Dette har ført til at landet nå vurderer å nasjonalisere veiselskapene.
Politikerne jobber nå med et vedtak som skal gi oppdraget med gjennoppbyggingen av brua til et statlig selskap, mest sanssynlig Fincantieri, meldes det.
Autostrade på sin side har opplyst at de har brukt mer penger på vedlikehold enn det som er påkrevd ifølge konktrakten.
– Komplisert
For et par uker siden, ble det kjent at den verdenskjente italienske arkitekten Renzo Piano har tilbudt seg å tegne ei ny bru.
Han bekreftet før helga overfor designmagasinet dezeen.com at han nå har fått oppdraget av Italienske myndigheter.
Arkitekten slår fast overfor magasinet at en ny bru må på plass kjapt, men at det må et helt nytt design til for å sikre lang levetid.
– En bru skal aldri falle. Den skal designes for å holde i 1000 år, sier han blant annet. Samtidig la han til at det er komplisert.
– Selvfølgelig er det komplisert. Jeg vet at alt er komplisert, spesielt i mitt land. Men det spiller ingen rolle. Du må gjøre det du må.
LES OGSÅ: Restene av Morandi-brua er mest sannsynlig borte i løpet av september
LES OGSÅ: Hundrevis av bruer over hele Europa i dårlig stand