Denne høsten lanserte NSB en ny applikasjon som skal redusere energiforbruket til togene og bedre punktligheten for persontogene.
– Appen er tilgjengelig for alle lokførere, og skal gjøre lokførerne mere bevisste på hvordan kjøremønster påvirker energiforbruket, sier Monica Nesheim, energisjef i NSB.
5 prosent sparing
NSB har rundt 800 lokførere, som hver står for det årlige energiforbruket til 25 husholdninger.
Via Min energi kan lokførerne selv følge opp sitt strømforbruk og følge med på hvordan enkeltturer virker inn på hvor mye energi som går med på togturen.
Om alt går etter planen skal applikasjonen føre til en reduksjon i energiforbruket til norske tog med fem prosent. Det er en tredel av målet NSB har satt seg for reduksjon av energiforbruket mellom 2015 og 2017.
– Hvor stort potensialet for innsparing er varierer så klart fra lokfører til lokfører. For eksempel vil erfarne førere i hovedtrekk ha bedre kjøreteknikk en nye førere og ha større forutsetning for å allerede kjøre så energieffektivt som mulig, sier Nesheim.
Mange faktorer
Via applikasjonen kan førerne i tillegg til å følge seg selv, sende inn tips som andre lokførere kan få nytte av.
– Da kan de diskutere kjøreteknikk og andre faktorer som påvirker strømforbruket med andre og dermed bli mer bevisste på måten de kjører på, sier Nesheim.
Men understreker at det er mange faktorer lokførerne ikke kan påvirke, som har mye å si på energibruken.
– Været har jo den aller største betydningen. Et tog bruker mer energi jo kaldere det er ute. I tillegg bruker jo så klart nye togsett mindre strøm enn gamle. Men uansett vær og alder på togsettet er det klart at kjøremønster har betydning, sier hun.
Versjon 2.0
Første versjon av applikasjonen kom i september i år.
I løpet av våren skal appen forbedres ved at lokførerne i tillegg kan se punktligheten på egne togturer.
– Vi ser at punktlighet har veldig mye å si på energibruken. Er man forsinket forsinker man også andre tog, du vil da gasse på for å ta igjen forsinkelsen og skape en ringvirkning av økt energiforbruk, forklarer Nesheim.
Besøk fra Japan
Appen er den første av sitt slag i Europa, og trolig i verden.
For kort tid siden var Japan railway West på besøk hos NSB for å få demonstrert hvordan den fungerer.
– Japan er en jernbanenasjon med veldig høyt strømforbruk på jernbanen. De er på jakt etter gode tiltak for å redusere energiforbruket og synes systemet vi bruker var veldig interessant, forteller Nesheim.
Hun legger til at løsningen ikke ville vært mulig å utvikle uten god hjelp fra Jernbaneverket.
– Appen tar utgangspunkt i resultatene fra energimålingene Jernbaneverket gjør på alt elektrisk materiell i Norge.
- Se oversikt: Dette er de ti største jernbaneprosjektene i Norge
Standardisert system
Claudia van Diermen Jacobsen i Jernbaneverket forteller at Norge er et av syv land som måler energiforbruket på denne måten.
– Konseptet ble utviklet i samarbeid med Danmark, Sverige, Belgia, Sveits, Finland og Nederland, og består av et felles, standardisert system for måling av energiforbruk, forklarer hun.
I utgangspunktet ble systemet utviklet slik at togselskapene skulle få mer riktig fakturering av energiforbruk, men Jacobsen er glad det stadig kommer nye måter å benytte seg av dataene fra systemet på.
– NSB har kommet veldig langt i å ta i bruk systemet. Vi håper arbeidet deres og erfaringene de gjør seg nå kan komme flere andre land til gode også, sier hun.