Neptunigatan-broen i Malmö, som ble innviet denne uka, er bygget i fiberkompositt - fiberforsterket plast - og veier en syvdel av en tilsvarende bro i betong, skriver det svenske teknologinettstedet Ny Teknik.
Broen har et spenn på 15 meter, mens bredden varierer mellom 2,4 meter og 4,6 meter. Vekten er 10 tonn, mot de 70 tonnene broen ville veid om den var bygd i betong.
Fiberkompositt ble valgt som byggemateriale, da geotekniske undersøkelser av området viste at grunnen ikke var stabil nok til å sette opp en betongbro, uten å gjøre endringer på kaikonstruksjonen langs kanalen broen krysser.
Broen er en gang- og sykkelbro, og er dimensjonert for å tåle laster på inntil to tonn per kvadratmeter, skriver Ny Teknik.
- Ny Guiness-rekord: Dette er verdens bredeste skråstagbro
Heist på plass i løpet av en halvtime
Broen er støpt i én del, og bygget av det nederlandske selskapet Fiber Core. På fabrikken i Rotterdam kan selskapet lage opptil 43 meter lange broer, men firmaet har i følge det de skriver på hjemmesiden sin vært med på å bygge mye lengre broer enn det - og også beregnet på biltrafikk, ved å kombinere fiberkompositt-elementer og stålkonstruksjoner.
Neptunigatan-broen ble konstruert, støpt og ferdiggjort i løpet av drøyt 12 uker, mens det ikke tok mer enn en halvtime å løfte broen på plass, og feste den, forteller Ny Teknik.
Prisen på broen er 20 prosent høyere enn om den hadde vært bygget i betong, men vedlikeholdsutgiftene vil være lavere enn for en betongbro.
I Sverige har man i forbindelse med broprosjektet i Malmö startet et forskningsprosjekt for å få mer erfaring med fiberkompositt som byggemateriale. Det har blant annet kommet fram til at det er mulig å bygge minst 87 prosent lettere med fiberkompositt enn med tilsvarende konstruksjon i betong.
- Nye Tana Bru: Nesten dødt løp mellom firmaene som vil montere lyset
Håper på bilveibroer
Men forsker Erik Marklund, som har ledet prosjektet, sier at det fremdeles er for tidlig å slå fast hvorvidt fiberkompositt er bedre enn betong.
– Hver bro er unik, og om fiberkompositt er bedre eller ikke, kommer an på forutsetningene i hvert enkelt broprosjekt, sier han til Ny Teknik.
Forsker Reza Haghani ved Chalmers Tekniske høyskole sier at han ser på Neptuniagatan-broen som det første steget på veien til økt kunnskap om fiberkompositt i Sverige, og håper at materialet i fremtiden også vil bli brukt til å bygge broer for biltrafikk.
- Se bildene: Kuwaits nye gigantbru er 36 kilometer lang