Tirsdag signerte Statens vegvesen kontrakt om lasersveising av Frønes gang- og sykkelbru i Åfjord.
Brua blir med det trolig verdens første automatisk lasersveisede bru.
Ved å benytte seg av automatisert lasersveising blir ikke bare brua en foregangsbru når det kommer til bruk av ny teknologi, den skal i tillegg bli både billigere og mer miljøvennlig enn den ville blitt med konvensjonell sveising.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Ønsker å oppskalere raskt
Frønes gang- og sykkelbru er en nettverkbuebru i et spenn på 65 meter og med en føringsbredde på tre meter.
Det er selve dekket som vil utføres som en automatisert lasersveiset stålkonstruksjon, mens buene lages i limtre.
– Bruer krever mye stål, og mye stål krever mye sveising. Vi vil videreutvikle sveiseteknologien slik at den kan brukes på tykke stålplater og stålmaterialer i bruer. Når vi har testet ut teknologien på gangbrua skal vi vurdere om den kan brukes på enda større bruer, sier Cato Dørum i Statens vegvesen.
Kan kutte 10 milliarder
Om metoden fungerer som tiltenkt, er planen at Vegvesenet skal benytte seg av den i stort omfang, blant annet på ferjefri E39.
– Om vi kan finne en bedre måte å sveise bruene våre på vil vi få en bedre konstruksjon, vi vil få ned kostnadene veldig og vi får en stor miljøgevinst ved å kunne produsere her i landet i stedet for å produsere i Kina og frakte bruene hit på skip, sier Tore Askeland, programleder for E39 i Statens vegvesen.
Han håper metoden oppskaleres raskt, og kan brukes på den planlagte kryssingen av Bjørnafjorden.
– Om dette fungerer kan det være snakk om besparelser på mellom fem og ti milliarder kroner på hele E39, sier han.
![Brua over Langenuen kan bli verdens første hengebru med aluminiumskasse.](https://images.gfx.no/130x87/2493/2493204/Langenuen%2520A-3%2520Norconsult%2520(002).jpg)
Norge kan få verdens første hengebru i aluminium